Rapportage Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Als interbestuurlijk toezichthouder op gemeenten gaat de provincie na of gemeenten hun taken op het ruimtelijk-fysieke domein goed op orde hebben. Van belang daarbij is dat de horizontale verantwoording van het college van B&W aan de raad en de controle van de raad op het college goed functioneren. Hiertoe is in 2013 een bestuursovereenkomst gesloten tussen het college en de Provincie Zuid-Holland. Op basis van de overeenkomst dient bij de jaarstukken een eigen ‘staat van de gemeente’ te worden gevoegd, overeenkomstig bijlage B bij de overeenkomst. Hierin wordt gerapporteerd over de onderwerpen financieel toezicht, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, monumentenzorg, informatie- en archiefbeheer en de huisvesting van vergunninghouders. In de tabel geeft het college zelf aan in hoeverre het voldoet aan zijn verplichtingen. Op basis van (een beoordeling van) de tabel bepaalt de provincie het toezicht regime voor het daarop volgende jaar. De provincie stuurt alle gemeenten later in het jaar (zomer/najaar) een rapportage met daarin een totaalbeeld, samenvatting en conclusies van het afgelopen jaar voor alle gemeenten, inclusief een toelichting per gemeente.

Rood/Oranje/ Groen

Toelichting

Financiën

Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht.

De begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 zijn structureel in evenwicht.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Ruimtelijke Ordening

De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Verordening Ruimte 2014 (artikel 3.4 Verordening Ruimte)

Evenals voorgaande jaren is voor 2020 een planning Bestemmingsplannen opgesteld, die voorziet in het actueel maken en houden van de bestemmingsplannen. De bestemmingsplannen worden in overeenstemming met het provinciaal beleid opgesteld. 

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Omgevingsrecht (Toezicht, handhaving en vergunningverlening milieu, bouwen en wonen)

Vergunningverlening, toezicht en Handhaving Milieu, Bouwen en Wonen

Voor vergunningverlening, toezicht en handhaving is tijdig een beleidsplan, een

uitvoeringsprogramma en een evaluatie vastgesteld en met de jaarrapportage over de uitvoering bekend gemaakt aan

de gemeenteraad.

Binnen twee maanden na vaststelling wordt hierover mededeling gedaan aan de provincie Zuid-Holland.

De Verordening VTH is in 2019 vastgesteld. Het beleidsplan Toezicht en handhaving 2018-2022 is in 2017 vastgesteld. Het Beleidsplan Vergunningen 2019-2022 is in 2019 vastgesteld (29-10-2019, Raad geïnformeerd 1-11-2019; PZH geïnformeerd 27-11-2019).

Het Uitvoeringsprogramma 2020 Vergunningverlening is op 21 januari 2020 door het college vastgesteld, en ter informatie aan de raad aangeboden. Het Handhavingsuitvoeringsprogramma 2020 wordt in januari 2020 aan het college ter vaststelling aangeboden, en na vaststelling ter informatie naar de raad gestuurd. De provincie wordt hierover tijdig geïnformeerd.

Het Handhaving Uitvoeringsprogramma 2019 is op 23 april 2019 vastgesteld.

De jaarverslagen 2019 Vergunningverlening en Toezicht en Handhaving worden in april 2020 aan het college ter vaststelling aangeboden, en na vaststelling ter informatie naar de raad gestuurd. De provincie wordt hierover tijdig geïnformeerd. Deze jaarverslagen bevatten een evaluatie van het beleid en een jaarrapportage over de uitvoering.

Met handhavingspartners als de VRH, ODH, GGD, politie, Hoogheemraadschap en Avalex zijn, net als in voorgaande jaren, voor 2019 werkafspraken gemaakt over afstemming in met elkaar samenhangende toezicht- en/of handhavingstaken.

Is er reden voor extra aandacht?

Ja

In 2020 wordt een uitvoeringsprogramma voor Vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 2021 opgesteld. Dit programma wordt in januari 2021 aan het college ter vaststelling aangeboden, en na vaststelling ter informatie naar de raad gestuurd. De provincie wordt hierover tijdig geïnformeerd. 

Monumentenzorg

De gemeente beschikt over een deskundige adviescommissie m.b.t. de (rijks)monumenten.

De gemeente beschikt over een adviescommissie die adviseert over uit te voeren werken aan rijksmonumenten op grond van de Erfgoedwet en de samenstelling is deskundig. Onze gemeente laat zich ten behoeve van de deskundigheid bij staan door Dorp, Stad en Land (DSL) uit Rotterdam.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Archief- en informatiebeheer

Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde.

In 2019 is volop ingezet op het inrichten van een nieuw zaaksysteem dat het Corsa DMS gaat vervangen. Uitgangspunt is dat Ilionx, leverancier van het nieuwe zaaksysteem Onegov, zich bij de aanbesteding conformeert aan wet- en regelgeving op het gebied van archief- en informatiebeheer. In het verslagjaar 2019 bestond er nog onduidelijkheid over de juiste toepassing en werking van deze uitgangspunten omdat deze nog niet getoetst waren. 2020 wordt gebruikt om te toetsen of Onegov daadwerkelijk aan alle eisen voldoet.

Enkele van de gesignaleerde punten zijn te vermijden door invulling te geven aan de gemeentelijke regelgeving en door het tijdig betrekken van de gemeentearchivaris bij belangrijke beslismomenten.

Op de overige KPI indicatoren scoort de gemeente in 2019 goed. Zo zijn in 2019 de archieven van de voormalige gemeenten Pijnacker en Nootdorp bewerkt en overgebracht, zijn de toegangen via internet te raadplegen en op te vragen en via de studiezaal van het Stadsarchief Delft in te zien.

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

De gemeentearchivaris komt op basis van het bovenstaande voor 2019 tot de conclusie dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp redelijk adequaat is in haar archief- en informatiebeheer en er een score is van oranje. De gemeentearchivaris vindt dat er geen reden is voor extra aandacht.

Huisvesting verblijfsgerechtigden

Er is volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand.

Gevraagde informatie

Stand van zaken

Achterstand per 1 januari van het verantwoordingsjaar

2 personen

Fase interventieladder op 1 januari

2: Informatie opvragen en valideren

Taakstelling eerste halfjaar van het verantwoordingsjaar

19 personen

In het eerste halfjaar gehuisveste vergunninghouders

18 personen

Achterstand per 1 juli van het verantwoordingsjaar

3 personen

Fase interventieladder op 1 juli

3: Afspraken over acties en termijnen

Taakstelling tweede halfjaar van het verantwoordingsjaar

19 personen

In het tweede halfjaar gehuisveste vergunninghouders

32 personen

Voorsprong per 31 december van het verantwoordingsjaar

10 personen

Fase interventieladder op 31 december

Taakstelling gerealiseerd

Toelichting

De minimale achterstand van 2018 is in 2019, mede door de goede inzet van de woningcorporaties ingelopen. Hierdoor is er een kleine voorsprong opgebouwd voor 2020.

Is er reden voor extra aandacht?

Ja

Bij het huisvesten van de vergunninghouders is de gemeente sterk afhankelijk van het aanbod van de woningcorporaties en de kenmerken van de gekoppelde vergunninghouders. Door de lage mutatiegraad en relatief grote woningen blijft de gemeente kwetsbaar bij een toename van de taakstelling. Dit vraagt dus om een goede monitoring en afstemming tussen de gemeente en corporaties.

Legenda

Toelichting

De gemeente voldoet aan de gestelde eisen. Er is geen extra toezicht noodzakelijk.

De gemeente voldoet niet (geheel) aan de gestelde eisen, maar het is aannemelijk dat de gemeente op korte termijn wel voldoet aan de gestelde eisen. Er volgt een enigszins intensiever contact met de provincie.

De gemeente voldoet niet (geheel) aan de gestelde eisen, en het is niet aannemelijk dat de gemeente op korte termijn wel voldoet aan de gestelde eisen. Er volgt bestuurlijk overleg met de provincie en/of de provincie intervenieert.