Overhead

In juli 2016 is de Notitie overhead gepubliceerd, als onderdeel van diverse wijzigingen van het 'Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten' (BBV). De uitgangspunten uit dit document zijn bedoeld om een beter inzicht in de overhead te bieden en daarmee de interne sturing alsmede de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen.

De definitie van overhead is als volgt geformuleerd: het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Zodoende dienen baten en lasten van overhead niet meer onder de afzonderlijke beleidsprogramma’s geregistreerd te worden maar apart en ook afzonderlijk vermeld te worden in het overzicht van lasten en baten. De begroting en verantwoording winnen hierdoor aan transparantie.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp verdeelt de kosten van overhead, in navolging van de Notitie overhead, in 11 categorieën:

  • Leidinggevenden primair proces
  • Financien, toezicht en controle
  • Personeel en Organisatie (P&O)
  • Inkoop
  • Interne en externe communicatie
  • Juridische zaken
  • Bestuurszaken en bestuursondersteuning
  • Informatievoorziening en automatisering
  • Facilitaire zaken en Huisvesting
  • Documentaire informatievoorziening (DIV)
  • Managementondersteuning primair proces

In 2019 zijn de kosten op taakveld overhead per saldo € 13,1 mln. Ten opzichte van het begrote budget van € 12,4 mln. is dit een overschrijding van € 678.000.