Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

(Bedragen x €1.000)

Begroting na wijziging 2019

Rekening 2019

Verschil 2019

Programma

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Baten en lasten

Bouwen en wonen

-22.788

22.613

-175

-26.705

29.303

2.598

-3.917

6.690

2.773

Economie en glastuinbouw

-6.515

7.540

1.026

-6.178

7.869

1.691

336

329

665

Mobiliteit

-5.769

160

-5.609

-5.864

276

-5.588

-95

116

21

Groen en recreatie

-4.507

488

-4.019

-4.744

436

-4.309

-237

-52

-289

Onderwijs

-5.999

824

-5.175

-5.863

837

-5.026

136

13

149

Collectieve voorzieningen

-14.678

1.288

-13.389

-15.842

1.500

-14.342

-1.164

211

-953

Individuele voorzieningen

-28.741

7.663

-21.079

-30.326

8.829

-21.497

-1.584

1.166

-418

Veiligheid en duurzaamheid

-16.475

12.159

-4.316

-17.302

12.122

-5.180

-827

-37

-864

Bestuur en dienstverlening

-5.113

994

-4.118

-6.100

752

-5.347

-987

-242

-1.229

-110.585

53.729

-56.855

-118.924

61.923

-57.000

-8.339

8.194

-145

Algemene dekkingsmiddelen

-17.427

72.308

54.881

-16.000

72.471

56.471

1.427

162

1.590

-17.427

72.308

54.881

-16.000

72.471

56.471

1.427

162

1.590

-128.012

126.038

-1.974

-134.924

134.394

-530

-6.912

8.356

1.444

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Bouwen en wonen

-1.630

1.225

-405

-1.630

1.008

-622

0

-217

-217

Economie en glastuinbouw

-1.831

0

-1.831

-1.616

0

-1.616

215

0

215

Mobiliteit

-362

448

86

-362

448

86

0

0

0

Groen en recreatie

-262

432

170

-262

481

218

0

48

48

Onderwijs

148

140

288

148

140

288

0

0

0

Collectieve voorzieningen

-89

1.109

1.020

-89

1.388

1.299

0

279

279

Individuele voorzieningen

0

225

225

0

225

225

0

0

0

Veiligheid en duurzaamheid

-608

1.000

393

-500

1.779

1.279

108

779

886

-4.634

4.580

-54

-4.312

5.469

1.158

322

890

1.212

Algemene dekkingsmiddelen

-16.569

18.665

2.096

-16.569

18.665

2.096

0

0

0

-16.569

18.665

2.096

-16.569

18.665

2.096

0

0

0

-21.203

23.245

2.042

-20.881

24.134

3.254

322

890

1.212

Resultaat

Bouwen en wonen

-24.418

23.838

-580

-28.335

30.311

1.976

-3.917

6.473

2.557

Economie en glastuinbouw

-8.345

7.540

-805

-7.794

7.869

75

551

329

880

Mobiliteit

-6.131

608

-5.523

-6.226

724

-5.502

-95

116

21

Groen en recreatie

-4.770

920

-3.849

-5.007

916

-4.090

-237

-4

-241

Onderwijs

-5.852

964

-4.887

-5.716

977

-4.738

136

13

149

Collectieve voorzieningen

-14.767

2.397

-12.369

-15.931

2.888

-13.043

-1.164

491

-674

Individuele voorzieningen

-28.741

7.888

-20.854

-30.326

9.054

-21.272

-1.584

1.166

-418

Veiligheid en duurzaamheid

-17.082

13.159

-3.924

-17.802

13.901

-3.901

-719

742

23

Bestuur en dienstverlening

-5.113

994

-4.118

-6.100

752

-5.347

-987

-242

-1.229

-115.219

58.309

-56.909

-123.235

67.393

-55.843

-8.017

9.084

1.067

Resultaat

Algemene dekkingsmiddelen

-33.996

90.973

56.977

-32.569

91.136

58.567

1.427

162

1.590

-33.996

90.973

56.977

-32.569

91.136

58.567

1.427

162

1.590

-149.215

149.282

68

-155.804

158.528

2.724

-6.590

9.246

2.656

Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie

Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming. Elke kostenoverschrijding is een categorie toebedeeld die uitspraak doet over de (on)rechtmatigheid van de overschrijding. De categorieën, vastgesteld door de commissie BBV en aangevuld vanuit de gemeente Pijnacker-Nootdorp, worden weergegeven in de onderstaande tabel. Hoewel binnen programma’s overschrijdingen zijn geconstateerd en bij de programma’s 1, 3 en 7 een overschrijding buiten het programma, zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.

Noot:

Eigen bijdragen van het Centraal Administratiekantoor (CAK)

Aanvragers van een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat het CAK de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdragen uitvoert. Het CAK verstrekt aan de gemeenten een totaaloverzicht waarbij maandelijks afstorting plaatsvindt van de geïncasseerde bijdragen. Gemeenten kunnen met deze overzichten van het CAK de aantallen personen, de soort omvang van de zorgverlening beoordelen in relatie tot de eigen Wmo administratie. Door het ontbreken van inkomensgegevens op de CAK overzichten hebben gemeenten onvoldoende informatie over de eigen bijdragen om de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdrage als geheel te kunnen vaststellen.

Door de keuze van de wetgever om het CAK de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdragen te laten uitvoeren, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat de gemeenten geen zekerheid kunnen verkrijgen over de omvang en hoogte van de eigen bijdrage. In overeenstemming met de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV moet de gemeente zelf deze onzekerheid in de Jaarstukken noemen, ook al ligt de oorzaak niet bij de gemeente zelf.

Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie

Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming.

Programma

Bedragen * € 1.000

1. Ruimte en Wonen

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Grondexploitatie:

-3.773

6.613

2.840

Op de grondexploitatie Pijnacker-Zuid is een hogere winstneming dan was voorziening bij de herziening van de grexen per 01-07-2019. Voor verdere toelichting hierop wordt verwezen naar de actualisatie van de grexen en projecten per 01-01-2020.

-3.563

6.540

2.977

Grondzaken: de verkoopopbrengsten snippergroen zijn afhankelijk van verzoeken hierover door inwoners. Ten opzichte van de bijgestelde najaarsnota hebben er meer verkopen plaatsgevonden.

0

16

16

Overige bouwgrondexploitaties: op dit taakveld komen kosten voor eventueel te ontwikkelen locaties tot uiting. Dit type kosten is vooraf niet in te schatten en leiden daarom tot een overschrijding.

-33

0

-33

Beheer strategisch vastgoed: de opbrengst van verkocht strategisch minus de boekwaarde ervan is conform besluitvorming ten gunste van dit taakveld gebracht.

0

57

57

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-164

0

-164

Overige kleine verschillen

-13

0

-13

Ruimtelijke Ordening:

-369

-42

-411

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-464

-464

Voor het opstellen van de Omgevingsvisie is in zowel 2019 als 2020 een extra budget van € 50.000 beschikbaar gesteld. De middelen zijn in 2019 niet gebruikt omdat het proces vertraging heeft opgelopen. De middelen zijn onder andere bedoeld voor participatie met externe partijen. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 50.000) in 2020 worden aangewend.

50

50

Vanuit de Kadernota 2018 is een incidenteel implementatiebudget beschikbaar gesteld in 2018 (€ 85.000) en 2019 (€ 55.000) voor de Omgevingswet. Er resteert in 2019 nog een restantbudget van € 45.000. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het restantbudget worden aangewend in 2020.

45

45

In 2019 zijn er lagere opbrengsten gerealiseerd als gevolg van minder vergoedingen vanuit anterieure overeenkomsten.

-42

-42

Wonen en Bouwen:

226

119

345

Als dekking voor de kosten van het voorbereidingskrediet Hart van Nootdorp is ten laste van de algemene reserve een éénmalig budget beschikbaar gesteld. Als het werk volledig is afgerond vindt deze bijdrage plaats, dit zal in 2020 gebeuren.

217

217

Voor het opstellen van de woonvisie is éénmalig een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld. Hiervan zijn in 2019 de onderzoeken betaald. In 2020 wordt het ontwerp van de woonvisie ter inzage gelegd en vervolgens ter vaststelling aan de raad aangeboden. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 23.090) hiervoor worden aangewend.

23

0

23

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-90

0

-90

Eind december zijn er op de valreep nog legesinkomsten van nieuwbouwwoningen ontvangen in 2019, hierdoor een hogere opbrengst bouwleges van €163.000.

0

163

163

In 2019 zijn twee eengezinswoningen afgestoten. Hierdoor zijn zowel de lasten als baten op dit taakveld lager dan begroot. Daarnaast is een vast budget voor beheer en onderhoud van het Hofland opgenomen, de uitgaven hierop waren in 2019 relatief laag.

80

-23

57

Overige kleine verschillen

-4

-21

-25

Mutaties Reserves:

Wonen en Bouwen:

0

-217

-217

Als dekking voor de kosten van het voorbereidingskrediet Hart van Nootdorp is ten laste van de algemene reserve een éénmalig budget beschikbaar gesteld. Als het werk volledig is afgerond vindt deze bijdrage plaats, dit zal echter pas in 2020 gebeuren.

0

-217

-217

Totaal programma Ruimte & Wonen

-3.916

6.473

2.557

Programma

Bedragen * € 1.000

2. Economie & Glastuinbouw

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

-63

-2

-65

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-106

0

-106

Op de budgetten stimuleringsfonds economie & lokale samenwerking, Accountmanagement en Lokale ondernemersbijeenkomsten resteren kleine overschotten.

43

0

43

Overige kleine verschillen

0

-2

-2

Economische ontwikkeling

-25

-

-25

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-35

0

-35

Overige kleine verschillen

10

0

10

Economische promotie

13

15

28

Overige kleine verschillen

13

15

28

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

412

316

728

Een lagere winstneming 2019 op Boezem-Oost dan verwacht bij de herziening van de grexen en projecten per 01-07-2019 en een correctie op een eerdere winstneming op Heron in 2019 leiden tot een nadeel op dit taakveld. Voor meer toelichting op dit onderwerp wordt verwezen naar de actualisatie van de grexen en projecten per 01-01-2020.

412

316

728

Mutaties Reserves:

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

215

0

215

Een lagere winstneming 2019 op Boezem-Oost dan verwacht bij de herziening van de grexen en projecten per 01-07-2019 en een correctie op een eerdere winstneming op Heron in 2019 heeft een lagere doorstorting naar de algemene reserve als gevolg. Voor meer toelichting op dit onderwerp wordt verwezen naar de actualisatie van de grexen en projecten per 01-01-2020.

215

0

0

Totaal programma Economie & Glastuinbouw

552

329

881

Programma

Bedragen * € 1.000

3. Mobiliteit

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Openbaar vervoer

24

2

26

In de begroting 2019 is door de raad eenmalig budget beschikbaar gesteld voor verkeersveiligheidsonderzoek. De onderzoeken naar de S-bocht Delftsestraatweg en rotondes zijn in 2019 gestart en worden in 2020 afgerond. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 30.000) hiervoor worden aangewend in 2020.

30

0

30

Overige kleine verschillen

-6

2

-4

Verkeer en wegen

-119

114

-5

Het herstellen van schades aan wegen en openbare verlichting heeft geleid tot hogere lasten. De kosten van deze schades zijn verhaald bij de veroorzakers. Hierdoor zijn de baten eveneens hoger dan geraamd.

-116

116

0

Overige kleine verschillen

-3

-2

-5

Totaal programma Mobiliteit

-95

116

21

Programma

Bedragen * € 1.000

4. Groen & Recreatie

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Openbaar groen en (openlucht)recreatie

-237

-52

-289

Van de samenwerkingsverbanden Netwerk Schoon en gezond water en CoP Klimaat Zuidelijke Randstad is het beschikbaar budget van € 60.000 niet uitgegeven.

60

-60

0

De kosten voor de reguliere groenbestekken zijn na de nieuwe aanbesteding in 2019 hoger dan geraamd (nadeel € 168.000); de verwachting is dat bij het afronden van de eindafrekening in 2020 een deel van de overschrijding wordt gecompenseerd.

-72

0

-72

De kosten voor het onderhoud aan de natuur- en recreatiegebieden zijn hoger dan geraamd door onder meer het vervangen van dode bomen. Deze hogere kosten worden verrekend met de onderhoudsreserves Groenzoom en Ruyven Noord.

-48

0

-48

Betreft urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 3. Verkeer en wegen, per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-177

0

-177

Overige kleine verschillen

0

8

8

Mutaties Reserves:

Openbaar groen en (openlucht)recreatie

0

48

48

De kosten voor het onderhoud aan de natuur- en recreatiegebieden zijn hoger dan geraamd door onder meer het vervangen van dode bomen. Deze hogere kosten worden verrekend met de onderhoudsreserves Groenzoom en Ruyven Noord.

0

48

48

Totaal programma Groen & Recreatie

-237

-4

-241

Programma

Bedragen * € 1.000

5. Onderwijs

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

56

13

69

De lagere lasten worden veroorzaakt doordat een gepland leertraject tussen onderwijs, kernteam en zorg pas in 2020 gaat plaatsvinden (voordeel € 25.000). Daarnaast is er geen beroep gedaan op vangnetregeling schoolzwemmen (voordeel € 20.000) en is de subsidie voor reguliere peuteropvang lager uitgevallen dan begroot (voordeel € 30.000).

75

0

75

Overige kleine verschillen

-19

13

-6

Onderwijshuisvesting

80

-

80

Er is in 2019 in opdracht van de raad eenmalig budget beschikbaar gesteld voor onderzoek naar voortgezet- en speciaal onderwijs binnen de gemeentegrenzen, het geschikt maken van de 's-Gravenweg voor de Waterwilg en het bouwrijp maken van grond voor de uitbreiding van Stanislas. Deze werkzaamheden zijn nog niet (volledig) verricht. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming wordt het budget van in totaal €95.000 aangewend in 2020.

95

95

Overige kleine verschillen

-15

-15

Totaal programma Onderwijs

136

13

149

Programma

Bedragen * € 1.000

6. Collectieve Voorzieningen

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Begraafplaatsen en crematoria

-

-8

-8

Overige kleine verschillen

0

-8

-8

Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

171

17

188

Het opstellen van de cultuurvisie is eind 2019 gestart en loopt door in 2020.

35

35

Beschikbaar gesteld budget vanuit de reserve cultuur is niet ingezet. Zie ook de mutaties reserves.

89

89

De beschikbaar gestelde middelen uit de reserve particuliere initiatieven voor evenementen is niet volledig ingezet. Zie ook de mutaties reserves.

34

34

Overige kleine verschillen

13

17

30

Media

7

0

7

Overige kleine verschillen

7

7

Musea

5

0

5

Overige kleine verschillen

5

5

Samenkracht en burgerparticipatie

-1.407

24

-1.384

Dit betreft declaraties en verrekeningen op jeugdzorg over oude jaren. Zorgaanbieders kunnen tot vijf jaar na afloop van een boekjaar nog met nieuwe declaraties komen. Deze worden ten laste van de activiteit 'jeugd oude jaren' gebracht. Dekking van deze kosten vindt plaats vanuit de reserve Sociaal Domein.

-403

0

-403

Vanuit de regio H10 vinden gedurende het jaar werkzaamheden op projectbasis plaats. Onze gemeente draagt daar verhoudingsgewijs aan bij. Niet altijd kan de gemeentebegroting daar tijdig op worden aangepast met een afwijking als gevolg.

-126

0

-126

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-851

0

-851

Wmo algemeen. Afhankelijk van het soort hulpvraag kunnen er extra/afwijkende inspanningen gevraagd worden. Met de bijbehorende kosten wordt vooraf geen rekening gehouden in de begroting met een overschrijding als gevolg.

-14

0

-14

Wmo afrekening oude jaren. In de jaarrekening 2018 is een schatting opgenomen van de nog te verwachten kosten en verrekeningen over dat jaar. Hiervan wordt in de praktijk altijd afgeweken hetgeen resulteert in afwijkingen gedurende het volgende boekjaar.

-15

20

5

Overige kleine verschillen

2

3

5

Sportaccommodaties

-27

136

109

Vanaf 2019 is de regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport van kracht. Als gevolg hiervan mag de btw over sportvoorzieningen niet meer gecompenseerd worden. Hierdoor zijn de lasten met € 93.000 overschreden. Van het ministerie is ter compensatie een subsidie ontvangen. Dit levert een voordeel op van hetzelfde bedrag.

-93

93

0

Er zijn hogere baten omdat het gebruik van de sporthallen is toegenomen.

-

33

33

De lagere lasten worden veroorzaakt door een overschot op een reservering voor de Viergang in verband met schoolzwemmen, terughoudend onderhoud in verband met vervanging van kunstgrasvelden in 2019 en 2020 en lagere lasten binnensportaccommodaties.

66

66

Overige kleine verschillen

-

10

10

Sportbeleid en activering

57

3

60

Het beschikbare budget voor combinatiefunctionarissen is niet volledig besteed en dient beschikbaar te blijven via resultaatbestemming voor 2020 en 2021.

44

-

44

Niet volledig benut budget breedtesport

13

-

13

Overige kleine verschillen

0

3

3

Volksgezondheid

20

0

20

Overige kleine verschillen

20

0

20

Wijkteams

10

40

50

De opbrengst wordt veroorzaakt door bijdragen vanuit de regio ten behoeve van deelname aan gemeenschappelijke projecten.

40

40

Overige kleine verschillen

10

10

Mutaties Reserves:

Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-

-123

-123

Het beschikbaar gesteld budget vanuit de reserve cultuur is niet ingezet.

-

-89

-89

Het beschikbaar gesteld budget voor particuliere initiatieven evenementen is niet volledig ingezet.

0

-34

-34

Samenkracht en burgerparticipatie

0

403

403

Dit betreft een reserve bijdrage voor declaraties en verrekeningen op jeugdzorg over oude jaren.

0

403

403

Totaal programma Collectieve Voorzieningen

-1.164

492

-673

Programma

Bedragen * € 1.000

7. Individuele Voorzieningen

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Arbeidsparticipatie

116

4

120

Het jaar 2019 was het laatste jaar (van afgelopen drie jaren) waarin het budget voor plan van aanpak sociaal domein statushouders beschikbaar was. Vanwege een lagere taakstelling dan waarvan eerst werd uitgegaan is het budget nog niet geheel besteed. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het restantbudget (€ 77.375) worden aangewend in 2020.

77

0

77

Traject oriëntatie op participatie: Dit budget is beschikbaar voor diagnoses ten behoeve van trajecten voor inwoners met een arbeidsbeperking. De uitputting van dit budget is afhankelijk van het aanbod binnen de doelgroep.

79

0

79

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-34

0

-34

Overige kleine verschillen

-7

4

-3

Begeleide participatie

11

8

20

Sociale werkvoorziening: Dit voordelige resultaat komt voort uit de overeenkomsten met Werkse! en DSW, met name vanwege een lager aantal deelnemers.

43

8

51

Wmo begeleiding: Ondanks een aanpassing bij de najaarsnota is er op dit budget nog sprake van een overschrijding als gevolg van toenemend gebruik van deze voorziening.

-33

0

-33

Overige kleine verschillen

1

0

1

Inkomensregelingen

-1.410

1.179

-231

Binnen dit taakveld worden onder andere de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de lasten- als de batenkant. Per saldo blijkt de rijksbijdrage toereikend te zijn geweest.

-1.093

1.157

64

Bijzondere bijstand: De hogere baten komen voort uit de eigen bijdragen die gebruikers van de Rotterdampas betalen. Vooraf is niet vast te stellen hoeveel en hoe hoog deze zijn.

9

22

31

Uitvoering Wet werk en bijstand: Dit bedrag is specifiek beschikbaar gesteld voor een bestandsanalyse bij participatie.
In het plan van aanpak 'Werken, werken aan en meedoen' is echter niet gekozen voor een bestandsanalyse, maar voor een wetenschappelijke begeleiding door de Erasmus Universiteit. De kosten hiervan worden pas in 2020 gemaakt. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag hiervoor worden aangewend in 2020.

24

0

24

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-360

0

-360

Overige kleine verschillen

10

0

10

Maatwerk geëscaleerde zorg 18-

-3

0

-3

Overige kleine verschillen

-3

0

-3

Maatwerkdienstverlening 18-

-178

0

-178

Jeugdzorg in natura: In de inleiding van deze jaarrekening wordt een toelichting gegeven op de jaarlijks toenemende kosten voor jeugdhulp. Belangrijkste redenen zijn:
1. Toename van de intensiteit van zorg (meer uren, dagdelen, etmalen per kind per maand);
2. Verschuiving van lichte naar zware zorg (complexere zorg);
3. Kinderen zitten langer in zorg (trajecten duren langer).

-49

0

-49

Jeugd persoonsgebonden budget: Toename kan worden verklaard doordat er in bepaalde gevallen op een pgb wordt aangestuurd in plaats van een (duurder) traject in te gaan.

-129

0

-129

Maatwerkdienstverlening 18+

12

-24

-11

Wmo persoonsgebonden budget. Met name voor huishoudelijke hulp is de vraag naar pgb's toegenomen. Invoering van het abonnementstarief en een vergrijzing van de bevolking zijn hiervan de veroorzakers. Inwoners kunnen de vorm waarin ze een voorziening willen gebruiken zelf kiezen.

42

0

42

Wmo eigen bijdragen. De per 2019 ingevoerde werkwijze (abonnementstarief) beperkt de gemeente bij het opleggen van eigen bijdragen, hierdoor zijn de inkomsten uit de eigen bijdrage omlaag gegaan. Verder ijlt de ontvangst van de eigen bijdrage voor 2019 enige maanden na in 2020. Dit heeft te maken met de administratieve verwerkingstijd bij het CAK.

0

-24

-24

Het aantal kwijtscheldingen op afvalstoffen- en rioolheffing is lager dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. De economie verbetert en er zijn meer mensen aan het werk.

39

0

39

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-70

0

-70

Overige kleine verschillen

2

0

2

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-133

-2

-135

Wmo vervoersvoorzieningen. De kosten voor de vervoersvoorzieningen zijn hoger dan geraamd door een combinatie van een hoger tarief en een hoger volume. Het volume wordt beïnvloed door de invoering van het abonnementstarief op de eigen bijdrage.

-67

-67

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-69

0

-69

Overige kleine verschillen

3

-2

1

Totaal programma Individuele Voorzieningen

-1.585

1.166

-419

Programma

Bedragen * € 1.000

8. Veiligheid & Duurzaamheid

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Afval

47

-208

-161

Een voordeel van € 47.000 op taakveld Afval wordt veroorzaakt door niet besteed budget voor onderzoek en advies en lagere urentoerekening van personeel.

47

47

Een lagere opbrengst op taakveld Afval van € 208.000 als gevolg van een lagere Nedvang bijdrage op afvalscheiding (PMD) dan begroot.

-208

-208

Crisisbeheersing en brandweer

-1.054

162

-892

Een nadeel van € 62.000 op taakveld Crisisbeheersing en brandweer als gevolg van een hogere bijdrage van de FLO-uitkering aan de VRH.

-62

-62

Voor het opvangen van fluctuaties van de kosten van de overgangsregeling FLO van oud medewerkers wordt de reserve FLO Brandweer omgezet in een voorziening FLO Brandweer conform de BBV-regels.

-996

162

-834

Overige kleine verschillen

4

4

Milieubeheer

379

5

384

Een voordeel van € 215.000 op taakveld Milieubeheer doordat de budgetten van duurzaamheidsbeleid en energietransitie niet volledig zijn benut in 2019. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve energie neutrale gemeenten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

215

215

Een voordeel van € 100.000 doordat het beschikbare incidentele budget voor geluidsmaatregelen rond de herinrichting van de S-bocht in Delfgauw niet is ingezet in 2019. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 100.000) hiervoor worden aangewend in 2020.

100

100

Het incidenteel beschikbaar gestelde budget voor energieadvies van €30.300 door de motie 'verduurzaming bestaande woningen in particulier eigendom', is niet benut in 2019. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het budget worden aangewend in 2020.

30

30

Door intensieve handhaving op bijplaatsingen en dumpingen van vuil en illegale stort zijn er minder kosten gemaakt voor de opruiming hiervan.

29

29

Overige kleine verschillen

5

5

10

Openbare orde en veiligheid

-116

22

-94

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-116

-

-116

Hogere legesopbrengsten APV doordat er meer vergunningen zijn afgegeven dan geraamd in 2019.

-

22

22

Riolering

-83

-17

-100

Het taakveld riolering is kostendekkend. Dit betekent dat eventueel saldo wordt verrekend met de egalisatievoorziening rioleringen. In 2019 is het voordelig saldo op taakveld rioleringen € 470.000 hoger dan begroot. Dit bedrag wordt gestort in de egalisatievoorziening rioleringen.

-469

-469

Het voordeel op rioleringen wordt veroorzaakt door lagere lasten dan geraamd op de budgetten onderzoek en advies riolering, vrijverval riolering, drukriolering en kwijtscheldingen. Tevens een hogere legesopbrengst dan geraamd als gevolg van woningbouwrealisatie.

136

183

319

Het samenwerkingsverband NAD heeft in 2020 minder uitgegeven dan begroot. Hierdoor zijn zowel de lasten als de baten 200k lager.

200

-200

0

Het ontvangen budget in het kader van de DPRA-voucher is niet volledig benut in 2019. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 50.176) hiervoor worden aangewend in 2020.

50

50

Mutaties Reserves:

Afval

-

205

205

Doordat de egalisatievoorziening afval is uitgeput, wordt het nadeel op taakveld Afval gedekt vanuit de algemene reserve.

205

205

Crisisbeheersing en brandweer

108

789

897

Voor het opvangen van fluctuaties van de kosten van de overgangsregeling FLO van oud medewerkers wordt de reserve FLO Brandweer omgezet in een voorziening FLO Brandweer conform de BBV-regels.

108

789

897

Milieubeheer

0

-215

-215

De uitgaven op het budget duurzaamheidsbeleid en energietransitie zijn lager dan begroot. Hierdoor een lagere onttrekking aan de reserve energie neutrale gemeenten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-215

-215

Totaal programma Veiligheid & Duurzaamheid

-719

743

24

Programma

Bedragen * € 1.000

9. Bestuur & Dienstverlening

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Bestuur

-839

-91

-930

Een aanvullende storting in de voorziening wethouderspensioenen van € 600.000 ter dekking van de toekomstige pensioenverplichtingen.

-600

-600

In 2019 zijn extra kosten gemaakt voor het uitvoeren van verbijzonderde interne controles (VIC's) door externe inhuur. Tevens zijn er kosten gemaakt voor fiscaal onderzoek en is een frauderisico-onderzoek uitgevoerd door de accountant die niet was voorzien.

-115

-115

Urentoerekening personeel aan ambtelijke ondersteuning. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-98

-98

De verwachte uitkering van het liquidatiesaldo stadsgewest Haaglanden is in 2019 niet ontvangen. Stadsgewest Haaglanden is nog in 'liquidatie'. Dit betekent dat alle publiekrechtelijke taken zijn afgerond en enkel lopende verplichtingen nog afgehandeld moeten worden. Het positieve saldo wordt naar rato van het aantal inwoners uitgekeerd aan de negen samenwerkende gemeenten.

-78

-78

Overige kleine verschillen

-26

-13

-39

Burgerzaken

-148

-151

-299

In 2019 lagere legesopbrengsten ontvangen voor paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen met daartegenover een lagere afdracht van de rijksleges dan begroot.

132

-132

-

Toerekening uren personeel aan Burgerzaken. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-210

-

-210

Extra kosten voor kaartvervaardiging in verband met het verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (basis op orde) om een doorontwikkeling te maken naar een centrale objectenregistratie. Tevens extra kosten als gevolg van zowel de Provinciale & waterschapsverkiezingen als de Europese parlementsverkiezingen die zijn gehouden in 2019.

-55

-

-55

Overige kleine verschillen

-15

-19

-34

Totaal programma Bestuur & Dienstverlening

-987

-242

-1.229

Programma

Bedragen * € 1.000

10. Algemene Dekkingsmiddelen

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-7

-60

-67

Betreft een hogere algemene uitkering dan begroot (voordeel € 50.000) en een verrekening uit voorgaande jaren (nadeel € 110.000).

-60

-60

Overige kleine verschillen

-7

-7

Belasting overig

-37

17

-20

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-37

-37

Hogere opbrengst hondenbelasting als gevolg van jaarlijkse controle op het houden van honden.

17

17

Overhead

-678

0

-678

Meer uren geschreven op de interne producten voor € 747.000, lagere externe kosten € 6.000 en hogere doorberekening aan investeringen € 63.000

-678

-678

Overige baten en lasten

3.496

40

3.536

Vanuit de decentralisatie uitkering zijn extra middelen ontvangen voor Inburgering (€ 60.000) en Maatschappelijke begeleiding (€ 71.000). Deze middelen zijn in 2019 niet ingezet. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het onderdeel inburgering worden aangewend in 2020.

131

131

Een voordeel van € 275.000 als gevolg van het niet invullen van het restant van de stelpost uitvoeringsagenda.

275

275

Een voordeel van € 305.000 als gevolg van het niet invullen van het restant van de stelpost indexatie areaal onderuitputing.

305

305

Een voordeel op urentoerekening personeel. Tegenover het voordeel van in totaal € 2,8 mln. op toegerekende uren personeel staat op de overige programma’s een nadeel. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

2.800

2.800

Incidenteel hogere kosten voor eigen risico en niet gedekte schades van in totaal € 35.000.

-35

-35

Overige kleine verschillen

20

40

60

OZB Niet woningen

-33

137

104

Aanvullende storting voorziening dubieuze debiteuren

-120

-120

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

73

73

Aanpassing in de waardering van de objecten 'bedrijfswoningen' hebben geleid tot hogere OZB opbrengsten.

137

137

Overige kleine verschillen

14

14

OZB Woningen

-64

-5

-69

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-40

-40

Overige kleine verschillen

-24

-5

-29

Parkeerbelasting

-16

7

-9

Hogere opbrengsten als gevolg van meer verstrekkingen van parkeervergunningen met daartegenover hogere lasten dan geraamd.

-16

7

-9

Treasury

-4

26

22

De dividenduitkering van de BNG in 2019 over boekjaar 2018 bedroeg € 164.000. Ten opzichte van de begroting een voordeel van € 70.000.

70

70

Overige kleine verschillen

-4

-44

-48

Vennootschapsbelasting

-1.230

0

-1.230

Over het positieve resultaat van de grondexploitatie wordt ongeveer 25% vennootschapsbelasting geheven door de belastingsdienst. Hiervoor een aanvullende storting in de voorziening VPB van €1.230 mln.

-1.230

-1.230

Totaal Algemene dekkingsmiddelen & Onvoorzien

1.427

162

1.589

Dotaties en onttrekkingen reserves per programma

Het muteren van reserves is niet bepalend voor het resultaat vóór bestemming, maar wordt gezien als het bestemmen van het resultaat. In het jaar 2019 is voor € 20,8 mln. toegevoegd aan reserves en voor € 24,1 mln. onttrokken. Per saldo betekent dit een onttrekking aan de reserves van € 3,2 mln. ten gunste van de exploitatie.

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma (bedragen x €1.000)

Storting

Onttrekking

Saldo

Ruimte en wonen

9002 Algemene reserve

-1.630

957

-673

9004 Reserve rekeningresultaat

0

18

18

9242 Bestemmingsreserve wonen

0

23

23

9250 Reserve huisvesting statushouders

0

10

10

-1.630

1.008

-622

Economie en glastuinbouw

9002 Algemene reserve

-1.616

0

-1.616

-1.616

0

-1.616

Mobiliteit

9002 Algemene reserve

-337

25

-312

9004 Reserve rekeningresultaat

0

59

59

9233 Best.res.ISV Pijnacker Noord

0

27

27

9255 Best.res.afschr.lasten herinrichting Raadhuisplein

-25

0

-25

9265 Best.res.openbare verlichting

0

337

337

-362

448

86

Groen en recreatie

9004 Reserve rekeningresultaat

0

262

262

9244 Groenzoom beheer & onderhoud

0

159

159

9253 Best.res.Ruyven Noord (beheer)

0

59

59

9271 Best.res. Verbinding Groenzoom-Balijbos

-262

0

-262

-262

481

218

Onderwijs

9002 Algemene reserve

0

-148

-148

9210 Bestemmingsreserve uitbreiding Stanislas

0

260

260

9243 Best.reserve Kaplasten renovatie scholen P-Noord

0

28

28

9268 Best.res.kap.lasten schoollokatie De Regenboog

148

0

148

148

140

288

Collectieve voorzieningen

9002 Algemene reserve

0

70

70

9004 Reserve rekeningresultaat

0

89

89

9206 Bestemmingsreserve de Groene Wijdte

0

133

133

9243 Best.reserve Kaplasten renovatie scholen P-Noord

0

4

4

9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein

0

573

573

9251 Best.reserve Particuliere Initiatieven

0

28

28

9266 Best.res.groot onderhoud en renovaties buitensport

0

492

492

9270 Bestemmingsreserve Cultuur

-89

0

-89

-89

1.388

1.299

Individuele voorzieningen

9004 Reserve rekeningresultaat

0

125

125

9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein

0

100

100

0

225

225

Veiligheid en duurzaamheid

9002 Algemene reserve

0

630

630

9004 Reserve rekeningresultaat

0

185

185

9240 Bestemmingsreserve FLO Brandweer

0

889

889

9248 Best.res. werkbudget energieneutrale gemeente

-500

75

-425

-500

1.779

1.279

Algemene dekkingsmiddelen

9002 Algemene reserve

-3.873

13.393

9.520

9004 Reserve rekeningresultaat

0

4.006

4.006

9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering

-144

193

49

9108 Bestemmingsreserve arbeidsvoorwaardenbeleid

0

69

69

9201 Bestemmingsreserve gemeentelijke huisvesting

0

393

393

9223 Best.res.kap.lasten uitvoeringsplan 2008-2011

0

97

97

9230 Best.res.FES Oostelijke Randweg

-1.712

0

-1.712

9258 Bestemmingsreserve Modernisering gemeentekantoor

0

25

25

9264 Reserve schoollokaties Ackerswouden en Keijzershof

-10.581

0

-10.581

9268 Best.res.kap.lasten schoollokatie De Regenboog

-259

0

-259

9269 Best.res. Algemene uitkering oude jaren

0

490

490

-16.569

18.665

2.096

Totaal

-20.881

24.134

3.254

Dotaties aan voorzieningen per programma

In tegenstelling tot de reserves wordt een dotatie aan een voorziening wel aangemerkt als een last vanuit de exploitatie en is mede bepalend voor het resultaat vóór bestemming. De uitgaven die ten laste van een voorziening worden gebracht zijn daarmee geen exploitatielast omdat deze last reeds genomen is bij de vorming van de voorziening. In 2019 is voor € 4,7 mln. toegevoegd aan de voorzieningen. Wanneer een voorziening te hoog is en dus moet worden verlaagd, wordt dit ten gunste gebracht van de exploitatie.

Dotatie voorzieningen per programma ( bedragen X € 1.000 )

Bedrag

Ruimte en wonen

9510 Voorziening nadelige complexen grondexploitatie

-249

-249

Mobiliteit

9501 Voorziening Onderhoud wegen

-705

9519 Voorziening civiele kunstwerken

-323

-1.028

Groen en recreatie

9503 Voorziening baggerwerken

-87

9526 Voorziening openbaar groen

-100

-187

Onderwijs

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

-67

Collectieve voorzieningen

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

9528 Voorz.groot onderh.+renovatie buitensport

-180

-247

Veiligheid en duurzaamheid

9534 Voorziening riolering (egalisatie)

-703

9542 Voorziening FLO Brandweer

-997

-1700

Bestuur en dienstverlening

9516 Voorziening wethouderspensioenen

-802

-802

Algemene dekkingsmiddelen

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-257

9509 Voorziening dubieuze debiteuren

-165

-422

Totaal

-4.701