Algemene omschrijving

Dit programma bestaat uit twee onderdelen:

  1. Bestuur
  2. Dienstverlening

Enerzijds gaat het programma over de voorwaarden voor het bestuur om zijn wettelijke en autonome taken te kunnen uitvoeren en om de bestuurlijke en politieke ambities te kunnen realiseren. Hiervoor werken we samen met maatschappe­lijke en bestuurlijke partners. Anderzijds gaat het programma over onze dienstverlening.

Wat wilden we bereiken ?

Doelstelling

Een krachtig bestuur en een effectief en efficiënt werkende dienstverlenings-organisatie

Wat wilden we bereiken

Goede democratische besluitvorming

Onze positie in de Metropoolregio is benut

De publieksdienstverlening is naar tevredenheid van inwoners en ondernemers

Wat hebben we daarvoor gedaan

1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college en in verbinding met de samenleving

2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijjke samenwerkingsverbanden

3. Doorontwikkelen van de (digitale) dienstverlening

Besturen doen we niet alleen, maar altijd samen met anderen en vooral met organisaties die een rol spelen in de samenle­ving. In dit programma komen verschillende onderdelen van samenwerking met maatschappelijk partners aan de orde. Onder meer:

  • hoe de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders met elkaar omgaan;
  • de verplichtingen over en weer van de gemeente aan de ene kant en ondernemers en maatschappelijke organisaties aan de andere kant;
  • een evenwichtige relatie met individuele inwoners, waarbij het op de eerste plaats gaat om dienstverlening.

Het bestuur van onze gemeente werkt niet geïsoleerd. Dat kan ook niet als je naar de geografische ligging kijkt. Op alle beleidsterreinen is sprake van maatschappelijke samenhang, die weinig rekening houdt met gemeentegrenzen. Samenwerking tussen gemeenten is essentieel en soms verplicht. De specifieke positie van Pijnacker-Nootdorp in de regio willen we zo goed mogelijk benutten voor onze inwoners en de metropoolregio.

In de collegeperiode 2014-2018 is extra gewerkt aan contact met de samenleving. We deden dat vanuit 'In contact! 'Samen doen!' Het centrale thema van de Uitvoeringsagenda 2018-2022 is ‘In verbinding’ waarmee bedoeld wordt dat de inwoners, organisaties/verenigingen, ondernemers en raad vanuit partnerschap en co-creatie betrokken worden.

Goede democratische besluitvorming

Partnerschap met inwoners en ondernemers: Verder in verbinding

De raad ziet, als het om de bestuursstijl ‘Verder in verbinding’ gaat, met name een verantwoordelijkheid in de relatie met het college én in de relatie met de samenleving. Het college ziet voor zichzelf met name een rol in het versterken van de verbinding met de samenleving én de raad. College en raad bepalen samen kaders en uitgangspunten, nog voordat ze aan strategische en tactische vraagstukken beginnen, waarbij de ambitie om ‘financieel gezond’ te blijven in beeld is. College en raad gaan inhoudelijk met elkaar in gesprek over het te doorlopen proces en spreken af op basis van een stakeholdersanalyse waarover en met wie ze in dialoog gaan.

Het instrument op basis waarvan het college met de raad het gesprek voert is de startnotitie. In de startnotitie staan de context van het vraagstuk, het beoogde doel/resultaat, de kaders en uitgangspunten waarbinnen het vraagstuk ter hand wordt genomen, het proces dat gevolgd wordt, de te betrekken partners, (advies)organen, inwoners, de rol die raad en college innemen en de financiële randvoorwaarden vanuit ‘Financieel gezond’ uit het Hoofdlijnenakkoord. De startnotitie is bedoeld om het eerste gesprek tussen raad en college te faciliteren over kaders, uitgangspunten, te betrekken partners en inwoners op basis van een stakeholdersanalyse.

In 2019 zijn diverse startnotities vastgesteld als basis voor verder beleid in de komende jaren. Zo zijn de mogelijkheden voor een lokale wooncarrière vanuit een door de raad in december 2018 vastgestelde startnotitie verankerd in een brede, integrale Woonvisie die in het voorjaar 2020 ter inzage gaat (programma 1). Ook voor de Energietransitie is in februari 2019 een startnotitie Energietransitieplan vastgesteld (programma 8). Als uitwerking van de startnotitie wordt eind 2020 na gesprekken met de samenleving en onze partners in de regio de zogenaamde Energiemix ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. Ook ons Economisch vestigingsklimaat is in 2019 verankerd in een nieuwe Economische visie die na een interactief proces op basis van een startnotitie met stakeholders is geactualiseerd (programma 2). Een ander voorbeeld is de Omgevingsvisie: een brede en integrale visie die betrekking heeft op alle terreinen van de fysieke leefomgeving (programma 1). Hierin werken we stapsgewijs aan het maken van keuzes ten aanzien van onder andere de Verstedelijkingsopgave. De Startnotitie daarvoor heeft de raad in februari 2019 vastgesteld. Het opstellen van de Omgevingsvisie is een grote opgave voor 2020.

 

Samenwerking tussen gemeenteraad en college van B&W

In het Hoofdlijnenakkoord heeft de raad het college de opdracht gegeven om de ambities en afspraken die opgenomen zijn in het Hoofdlijnenakkoord uit te werken in een Uitvoeringsagenda waarin staat voor welke aanpak wordt gekozen om tot resultaten te komen. In de Uitvoeringsagenda 2018-2022 - door het college vastgesteld op 25 september 2018 - staan afspraken om een betrouwbaar en participatief bestuur te zijn voor onze inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. De afspraken uit de Uitvoeringsagenda zijn verwerkt in de kadernota 2019 en bij de Programmabegroting van 2020.

Gezonde financiën

"Wij gaan voorzichtig en verantwoord om met het gemeenschapsgeld", zoals ook staat aangegeven in het Hoofdlijnenakkoord 2018-2022. In aanloop naar de Kadernota 2019 werd in een heisessie met het college uitgebreid besproken wat de financiële ruimte voor het lopende en komende jaar is. Het uitgangspunt is en blijft dat ergens geld voor moet zijn, voordat wij besluiten het ergens aan uit te geven.

Onze positie in de Metropoolregio is benut

Bestuurlijke samenwerking

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een vrijwillig samenwerkingsverband in de vorm van een gemeenschappelijke regeling van 23 gemeenten. De MRDH heeft taken op het gebied van bereikbaarheid en economisch vestigingsklimaat. Elke nieuwe bestuursperiode (eens in de vier jaar) stelt het bestuur een regionale strategische agenda vast, van waaruit de regionale vraagstukken worden opgepakt. De koers voor de komende jaren is in 2019 vastgelegd in de nieuwe Strategische Agenda ‘Samen aan het werk’. In de strategische agenda is onder meer aandacht voor onze bestuurlijke samenwerking met Lansingerland en Zoetermeer in de Alliantie middengebied en de noodzakelijke capaciteitsverhoging van de RandstadRail.

De 23 gemeenten vormen samen het bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Voor het bestuur geldt het uitgangspunt dat besluitvorming plaatsvindt als verlengd lokaal bestuur. Voor het overleg tussen de 23 gemeenten en het nemen van besluiten kent de MRDH de volgende besturen en commissies: het algemeen bestuur (AB), het dagelijks bestuur (DB), de bestuurscommissie Vervoersautoriteit (BCVa), de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (BCEV) en de voorzitter. In deze gremia nemen bestuurders uit de 23 gemeenten deel. Burgemeesters (AB), wethouders (BC) hebben daarin hun eigen rol. De vergaderingen worden inhoudelijk voorbereid door de ambtelijk overleggen Vervoersautoriteit (Va) en Economisch vestigingsklimaat (EV). Alle deelnemende gemeenten worden ondersteund door een compacte netwerkorganisatie, die kennis en capaciteit van de 23 gemeenten en andere partners met elkaar verbindt.

Het algemeen bestuur heeft twee adviescommissies, voor de Vervoersautoriteit en Economisch Vestigingsklimaat, en een Rekeningcommissie ingesteld. Deze commissies hebben een adviserende rol. In deze commissies nemen raadsleden uit de 23 gemeenten deel. De adviescommissies zijn ingesteld door het algemeen bestuur en adviseren gevraagd en ongevraagd het algemeen bestuur en de bestuurscommissie omtrent aangelegenheden van de Va en EV. De leden van de adviescommissies nemen niet namens de gemeenteraden deel, maar als gemeenteraadsleden van een regionaal adviesorgaan. In lijn met de nieuwe werkwijze van de adviescommissies vindt in onze gemeente sinds 2019 voorafgaand een gemeentelijk klankbordgroep-overleg plaats tussen bestuurders en adviescommissieleden om samen de lokale inbreng en aandachtspunten ten aanzien van de MRDH af te stemmen. Afstemming vindt plaats aan de hand van de vergaderstukken van beide Adviescommissies.
Naast het samenwerkingsverband in de MRDH werkt onze gemeente onder andere met de volgende samenwerkingspartners: de Veilgheidsregio Haaglanden, Omgevingsdienst Haaglanden, H10 inkoopbureau jeugdhulp, ondernemersnetwerk Oostland, GGD, Jeugsgezonheidszorg (JZG), Avalex en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs.

De publieksdienstverlening is naar tevredenheid van inwoners en ondernemers

Ook op het gebied van publiekdienstverlening zijn we in 2019 ‘Verder in Verbinding’ gegaan. De opgaven van deze tijd vraagt de gemeente Pijnacker-Nootdorp een wendbare organisatie te zijn, die wordt ondersteund door informatievoorziening die snel aangepast kan worden als de eisen veranderen, waar dienstverleningsprocessen gestructureerd (en gedigitaliseerd) zijn en waar klantinteractie centraal staat.

(Digitale) dienstverlening

(Digitale) dienstverlening is een voortdurend verbeterproces. Afgelopen jaar hebben we op basis van feedback van gebruikers, klantmetingen, analyse en onderzoek onze (digitale) dienstverlening verder ontwikkeld. De prestaties monitoren we en we hebben gewerkt aan informatiebeveiliging en privacybescherming. Ook is er gewerkt aan de zogeheten kanaalsturing. Onder kanaalsturing wordt verstaan de inzet van middelen (instrumenten) om het gedrag van inwoners in de door de gemeente gewenste richting te sturen. Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van een nieuwe gebruiksvriendelijke website waar inwonders informatie kunnen zoeken zodat zij minder het KCC (hoeven te) bellen. Met communicatie kan de gemeente dan weer deze kanaalvoorkeur beïnvloeden/stimuleren. In 2019 is het klantcontact met de inwoner steeds meer centraal gezet, er zijn kanaalkeuzes gemaakt en de kanalen balie, website, e-dienstverlening en webcare zijn in hoge mate met elkaar verbonden en doorontwikkeld. Ook richten we onze bedrijfsprocessen meer in via data en integrale samenwerking. Middels het in 2019 ingevoerde zaaksysteem werken we tevens richting een meer integraal klantbeeld.

Voor online mediamonitoring is een nieuw dienstverleningsconcept ontwikkeld. Dit is een centrale plek in de organisatie waar begin 2020 medewerkers vanuit het Klant Contact Centrum (KCC) en de afdeling Communicatie een omgevingsbeeld schetsen voor de organisatie om hiermee de klantgerichtheid te verbeteren.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BKZ) heeft in 2017 de digitale volwassenheid van 380 Nederlandse gemeenten onderzocht. Onze gemeente kwam daarbij op de 39e plaats. De digitale volwassenheid van onze diensten aan inwoners is gestegen van 77,9 % in 2015 tot 86,7% in 2017. Deze score ligt flink hoger dan het landelijk gemiddelde van 77,5% van gemeenten tussen 50.000 en 100.000 inwoners. De score is afkomstig uit het klantbelevingsonderzoek Burgerpeiling (BP) en de meting geeft zicht op de tevredenheid / waardering ten aanzien van de digitalisering van de dienstverlening / het digitaal aanbod. In de Burgerpeiling s o.a. aandacht voor hostmanship (mensgerichte dienstverlening), het contactkanaal balie, telefoon / telefonie en post / schriftelijk en de online kanalen website, e-mail en social media.

Dit geeft vertrouwen en biedt perspectief voor 2020!