Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zes prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2019 weer

Nr.

Activiteit

Resultaat

Realisatie 2019

701

Tweejaarlijkse armoedemonitor uitvoeren

Armoedemonitor met inzicht in het bereik van voorzieningen voor minima

In 2019 is een armoedemonitor uitgevoerd over het jaar 2018. Deze armoedemonitor geeft inzicht in de omvang en samenstelling van de minimapopulatie en het bereik van de minimaregelingen in de gemeente. De raad is in juni 2019 over de armoedemonitor geïnformeerd.

702

Evalueren van kind regelingen

Evaluatierapport met inzicht in het gebruik van voorzieningen voor kinderen

In 2017 heeft de gemeente het armoedebeleid gericht op kinderen geïntensiveerd. Om de effecten te meten zijn de kindregelingen geëvalueerd. Deze evaluatie is gelijktijdig met de armoedemonitor in juni 2019 aan de raad toegezonden.

703

Uitvoeren van heronderzoeken met alle klanten, zodat alle klanten volledig in beeld zijn en profielen van werkzoekenden digitaal ontsloten kunnen worden

Volledig inzicht in het klantenbestand

Het is vanaf juli 2019 mogelijk voor inwoners om een aanvraag voor bijstand digitaal in te dienen. Hiermee wordt de dienstverlening voor inwoners verder geoptimaliseerd. De interne werkprocessen worden hierop aangepast. Het volledig inzicht krijgen in het klantenbestand is een onderdeel van het Plan van aanpak ‘Werken, werken aan en meedoen’. De raad is over dit plan in november 2019 geïnformeerd. Na een half jaar worden aan de Raad de eerste resultaten gerapporteerd.

704

Verbinden van de opgave Participatie aan sociaal ondernemerschap

Sluitende aanpak waarbij de ‘vraag’ van werkgevers en het ‘aanbod’ van werkzoekenden bij elkaar worden gebracht. Zowel op lokaal als regionaal niveau.

In 2019 is een regionaal actieplan Perspectief op werk opgesteld. Dit heeft het karakter van een doe-agenda voor de periode van 2 jaar. Uitgangspunt is dat een betere publiek-private samenwerking zorgt voor goede matches. De maatregelen worden thans geïmplementeerd en uitgevoerd. Ook bevat het plan van aanpak Werken, werken aan en meedoen maatregelen om de samenwerking met lokale werkgevers te verstevigen. Dit plan is in september 2019 door het college vastgesteld. De raad wordt in Q1 2021 door middel van een evaluatierapport over de voortgang geïnformeerd.

705

Intensiveren van de inzet van re-integratie instrumenten voor uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking

Jaarverslag Maatschappelijke Zaken met rapportage over inzet van re-integratie instrumenten en het aantal mensen dat hierdoor aan het werk is geholpen

Het jaarverslag Participatie bevat informatie over alle uitvoerende regelingen van het team Participatie. Het jaarverslag over 2018 is in april 2019 vastgesteld door het college. De raad is hierover geïnformeerd.Het jaarverslag over 2019 wordt verwacht in april 2020.

706

Afspraken maken over de toekomstige uitvoering van de Wsw op basis van een verkennend onderzoek naar alternatieve mogelijkheden

Plan van aanpak toekomstige uitvoering Wsw

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomstige uitvoering van de WSW. Het onderzoek richtte zich op: 1. meer in eigen beheer uitvoeren of 2. de huidige uitvoering continueren. Uit de onderzoeken van Nautus en de ambassadeur arbeidsbeperkten blijkt dat het in eigen beheer uitvoeren van de Wsw een financieel voordeel kent, maar dat de risico’s en investeringen die daartegenover staan het financieel voordeel geheel teniet kunnen doen (en in het minst gunstige geval kunnen leiden tot meerkosten). Omdat instroom in de Wsw niet meer mogelijk is zal het financieel voordeel voor de gemeente jaarlijks afnemen. Gelet op dit (afnemende) geringe financiële voordeel afgezet tegen de risico’s en de grote gevolgen voor een groep kwetsbare inwoners, heeft het college besloten de huidige uitvoering van de Wsw te continueren door inkoop bij SW-bedrijven DSW en Werkse!

707

Inzetten van een jobcoach bij kwetsbare inwoners

Meer kwetsbare inwoners duurzaam aan het werk

In 2018 is een team gespecialiseerde klantmanagers gestart met de begeleiding van deze doelgroep. Voor de begeleiding wordt een jobcoach en loonkostensubsidie ingezet. Deze jobcoach is in oktober 2018 gestart. Op 1 januari 2020 zijn 83 kwetsbare inwoners met een doelgroepregistratie in beeld (in september waren dat er 72). Ten behoeve van 30 inwoners wordt loonkostensubsidie verstrekt, 46 inwoners ontvangen een bijstandsuitkering.

708

Doorontwikkeling van contractmanagement in samenwerking met H6 gemeenten en dienstverleners.

Flexibele zorg die aansluit bij de vraag van de inwoner en bijdraagt aan de participatie

In 2018 is een regionaal (H6) implementatieplan doorontwikkeling contractmanagement vastgesteld. Acties voor de doorontwikkeling van het regionale contractmanagement H6 worden uitgevoerd conform het implementatieplan. Eind september 2019 is het H6 dashboard opgeleverd en in gebruik genomen door de contractmanagers.

709

Actief uitvragen en opdracht geven voor pilots met als doel meer kwaliteit en doelmatigheid. We experimenteren en leren lokaal en in regionaal in H6 verband met: resultaatgericht werken, begeleiden in kleine groepen en met inzet erva­ringsdeskundigen en met instru­menten om zorg mijden te voorkomen.

Betere en doelmatige zorg op maat

In de inkoopsamenwerking met de H6 gemeenten zijn drie pilots uitgerold, waarin we nieuwe werkwijzen en nieuwe producten testen. Een pilot met begeleiding in kleine groepen, een pilot met een nieuwe lichtere vorm van individuele begeleiding en een pilot met een aanpak voor zorgmijders.

710

Het geven van inzicht in huidige norm- en wachttijden en het maken van een verbetervoorstel uitvoeringsproces Wmo

Inzicht in huidgie norm en wachttijden via Jaarverslag Maatschappelijke Zaken

De raad heeft gevraagd om inzicht in de huidige norm- en wachttijden Wmo. Dit inzicht is er. Om deze informatie continu, gestructureerd en integraal beschikbaar te stellen wordt deze geïntegreerd in een nog te ontwikkelen dashboard Sociaal Domein. Begin 2020 start een projectgroep informatievoorziening Sociaal Domein om betrouwbare data op orde te brengen.

711

Inkoop jeugdhulp 2019

De contracten 2018 van jeugdhulp zijn verlengd

De contracten voor jeugdhulp van 2018 zijn verlengd voor 2019. Hiermee is tijd ontstaan voor de voorbereiding van de implementatie van de Inkoopstrategie 2020-2024.

712

Implementeren inkoopstrategie 2020-2024

Vastgestelde: Verordening jeugdhulp, Beleidsregels, Inkoopregels, Uitvoeringsregels

Vanwege een kort geding van jeugdhulpaanbieders loopt de planning vertraging op. De raad is hierover geinformeerd en wordt op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen. Omdat in december 2019 nieuwe tarieven voor ZIN (zorg in natura) zijn vastgesteld is de verordening Jeugdhulp herzien. Deze is in april 2020 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

713

Visie ontwikkelen op de samenwerking met de H-10 gemeenten rondom de jeugdhulp

Nieuw samenwerkingsmodel jeugdhulp (inkoop en beleid)

De Inkoopstrategie 2020-2024 is in juni 2018 door de raad vastgesteld. Met de Inkoopstrategie 2020-2024 wordt binnen de jeugdhulp aan een nieuw stelsel gewerkt. In de Inkoopstrategie 2020-2024 staat het kind en hulpvraag centraal, wordt passende hulp en resultaatsturing gefaciliteerd. Er wordt nu gewerkt aan het implementeren van dit nieuwe samenwerkingsmodel. Vanwege een kort geding van jeugdhulpaanbieders is vertraging opgelopen. De raad is hierover geïnformeerd en wordt op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen.

714

Lokaal innoveren naar wat nodig is in de jeugdhulp

Actieplan Jeugdhulp in gezinsvormen /pleegzorg is eind 2019 geïmplementeerd

In februari 2019 is het Regionaal Actieplan Jeugdhulp in gezinsvormen ter informatie aan de raad aangeboden. Het Regionaal Actieplan bevat tien acties die voortkomen uit de Regionale Ontwikkelagenda met als doel jeugdigen in eigen gezin op te laten groeien en anders in een ander gezin.

715

Lokaal innoveren naar wat nodig is in de jeugdhulp

Visie op Jeugdbescherming en –reclassering geïmplementeerd

De transformatie binnen de Jeugdbescherming en -reclassering is vastgelegd in de regionale visie "Beter samenspel". Via de notitie 'stand van zaken innovatieve projecten jeugdhulp' is de raad hierover in december 2018 geïnformeerd. Doel van de nieuwe visie op Jeugdbescherming en- reclassering is het voorkomen van inzet van (dure) jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen en/of waar mogelijk verkorten hiervan. Lokaal hebben we geïnvesteerd in deskundigheidsbevordering voor de kernteams ten aanzien van complexe scheidingen. Door inzet hierop, kunnen kinderbeschermingsmaatregelen worden voorkomen of eventueel worden verkort.

716

Op basis van regionaal rapport inzet op handhaving en fraude in het sociaal domein bepalen

Voorstel voor inzet op handhaving en fraude in het sociaal domein

In maart 2018 is de raad geïnformeerd over het plan, om toezicht en handhaving Wmo & Jeugd in te richten door het aanwijzen van een lokale handhaver. Zo borgen we de rechtmatigheid van de verstrekte voorzieningen in het kader van de Wmo en Jeugdwet. Voor de Participatiewet was dat al georganiseerd. Inmiddels zijn twee handhavers op Wmo, Jeugd en Participatie werkzaam binnen de afdeling Sociaal Domein.

717

Het maken van ketens rondom de thema’s mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening

Preventieve en sluitende aanpak rondom de thema’s mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening met de inwoner als vertrekpunt

In de visie op het sociaal domein is grote waarde toegekend aan preventieve voorzieningen vóór individuele voorzieningen. In 2019 werken we aan het verstevigen van de ketens rondom mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening. Inmiddels zijn met onze ketenpartners hernieuwde procesafspraken gemaakt. De raad wordt hierover in maart 2020 geinformeerd.

718

Onderzoek naar clientervaringen in de jeugdhulp (naam is gelijk aan activiteit).

Onderzoek naar cliëntervaring in de jeugdhulp

Gemeenten zijn in het kader van de Jeugdwet verplicht om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren. In 2016 deed de regio Haaglanden een eerste kwantitatief onderzoek naar de cliëntervaring van jongeren en ouders in de jeugdhulp. Conform de landelijke adviezen hebben de H10-gemeenten aangegeven na het kwantitatieve onderzoek uit 2016 een kwalitatief onderzoek uit te voeren. Dit kwalitatieve onderzoek heeft als doel om enkele thema’s die voortkwamen uit het kwantitatieve onderzoek 2016 verder uit te diepen. Het onderzoek is later opgeleverd dan gepland omdat in eerste instantie in de regio H10-gemeenten is gekeken of gebruik gemaakt kon worden van lopende onderzoeken/trajecten in de regio. Dit bleek niet het geval. Het onderzoek is in januari 2020 ter informatie aan de raad aangeboden.

719

Naam en activiteit identitiek: evaluatierapport onafhankelijke clientondersteuning.

Evaluatierapport onafhankelijke cliëntondersteuning

In 2015 is het beleidsplan onafhankelijke cliëntondersteuning vastgesteld. In 2018 is de uitvoering hiervan geëvalueerd. De raad is in januari 2019, door middel van een informatienota over diverse onderzoeken in het sociaal domein, over de evaluatie geinformeerd.

720

Uitvoeren van een monitor sociaal domein (inclusief jeugdmonitor).

Monitor sociaal domein (inclusief jeugdmonitor)

De klankbordgroep Sociaal Domein is in januari en juli geïnformeerd over de opzet en bedoeling van de Monitor Sociaal Domein. De monitor wordt jaarlijks als onderdeel van de P&C cyclus gepresenteerd aan de Raad bij de jaarrekening, voor het eerst bij de jaarrekening 2019.

721

Actualiseren participatiebeleid.

Startnotitie Participatiebeleid en Beleidsnota Participatiebeleid

Met de uitvoeringsagenda 2018-2022 is besloten het huidige Participatiebeleid te actualiseren. Dit geactualiseerde Participatiebeleid is in de vorm van een plan van aanpak "Werken, werken aan en meedoen" in september 2019 door het college vastgesteld. De raad is hierover geïnformeerd. Alhoewel in de uitvoeringsagenda een startnotitie is aangekondigd, is in afstemming tussen de raad en college besloten hiervan af te zien.

Bepalen individuele voorzieningen Wmo

In het Wmo taakveld is ingezet op het verbinden van de afdeling sociaal domein met het voorliggende veld, het versterken van het toegangsproces en het versterken van de informatievoorziening.

Verbinding maatwerk met algemene voorzieningen

De toenemende complexiteit van de hulpvragen en de wens tot hogere doelmatigheid van de inzet stelt eisen aan de zorginfrastructuur. We hebben deze verstrekt door het maatwerk en het aanbod uit het voorliggende veld te verbinden. Er zijn netwerken gevormd rond dementie, schuldhulpverlening en mantelzorgondersteuning. Partijen kunnen elkaar daardoor betre vinden rond vraagstukken van inwoners en op en afschalen is verbeterd.

Versterking toegangsproces

Om het toegangsproces soepel te laten verlopen is verder gewerkt aan het verbeteren van de werkprocessen. Ook zijn de beleidsregels geactualiseerd waardoor Wmo consulenten betere en eenduidiger instrumenten hebben om hulpvragen te beoordelen. Ondanks de hoge druk op het Wmo taakveld is gewerkt aan de kwaliteit door scholing van de medewekers.

Versterking informatievoorziening

Om goed te kunnen sturen is betrouwbare informatie nodig. Hiertoe is de monitor sociaal domein verder doorontwikkeld. Ook is het dashboard in Cognos opgeleverd. Hiermee is actuele informtie over de maatwerkproductie te monitoren. Daarnaast wordt het instrument Sensemaker ontwikkeld waarmee ervaringen van inwoners met de gemeentelijke of de gesubsidieerde dienstverlening gemeten kan worden.

In samenwerking met de H6 gemeenten is een dashboard ontwikkeld en opgeleverd dat informatie levert voor het contractmanagement.