Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2019, begroting na wijziging 2019, rekening 2018, rekening 2019 en de afwijking rekening 2019 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2019 ten opzichte van de rekening 2018.
Individuele voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -25.788 | -28.741 | -28.176 | -30.326 | -1.584 | -2.150 |
Baten | 8.365 | 7.888 | 9.899 | 9.054 | 1.166 | -845 |
Totaal | -17.423 | -20.854 | -18.277 | -21.272 | -418 | -2.995 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Individuele voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | -9.518 | -9.009 | -10.222 | -10.419 | -1.410 | -197 |
640 - Begeleide participatie | -1.574 | -2.853 | -2.298 | -2.841 | 11 | -544 |
650 - Arbeidsparticipatie | -987 | -1.200 | -985 | -1.085 | 116 | -99 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -1.542 | -1.665 | -1.417 | -1.798 | -133 | -380 |
671 - Maatwerkdienstverlening 18+ | -2.863 | -3.102 | -2.638 | -3.090 | 12 | -451 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | -8.034 | -10.319 | -9.981 | -10.496 | -178 | -515 |
681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+ | -20 | -24 | -20 | -24 | 0 | -3 |
682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18- | -1.250 | -570 | -613 | -573 | -3 | 40 |
Totaal | -25.788 | -28.741 | -28.176 | -30.326 | -1.584 | -2.150 |
Baten per taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 7.141 | 7.165 | 8.411 | 8.345 | 1.179 | -67 |
640 - Begeleide participatie | 0 | 50 | 123 | 58 | 8 | -65 |
650 - Arbeidsparticipatie | 0 | 129 | 113 | 133 | 4 | 20 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 127 | 105 | 99 | 104 | -2 | 5 |
671 - Maatwerkdienstverlening 18+ | 513 | 213 | 375 | 189 | -24 | -185 |
Totaal | 7.781 | 7.663 | 9.121 | 8.829 | 1.166 | -293 |
Totaal saldo van baten en lasten | -18.007 | -21.079 | -19.054 | -21.497 | -418 | -2.442 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
650 - Arbeidsparticipatie | 100 | 225 | 100 | 225 | 0 | 125 |
682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18- | 484 | 0 | 678 | 0 | 0 | -678 |
Totaal | 584 | 225 | 778 | 225 | 0 | -553 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 584 | 225 | 778 | 225 | 0 | -553 |
Resultaat | -17.423 | -20.854 | -18.277 | -21.272 | -418 | -2.995 |
Analyse van de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting 2019 na wijziging en de Jaarrekening 2019.
Programma | Bedragen * € 1.000 | ||
---|---|---|---|
7. Individuele Voorzieningen | Lasten | Baten | Saldo |
Mutaties Baten en Lasten: | |||
Arbeidsparticipatie | 116 | 4 | 120 |
Het jaar 2019 was het laatste jaar (van afgelopen drie jaren) waarin het budget voor plan van aanpak sociaal domein statushouders beschikbaar was. Vanwege een lagere taakstelling dan waarvan eerst werd uitgegaan is het budget nog niet geheel besteed. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het restantbudget (€ 77.375) worden aangewend in 2020. | 77 | 0 | 77 |
Traject oriëntatie op participatie: Dit budget is beschikbaar voor diagnoses ten behoeve van trajecten voor inwoners met een arbeidsbeperking. De uitputting van dit budget is afhankelijk van het aanbod binnen de doelgroep. | 79 | 0 | 79 |
Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -34 | 0 | -34 |
Overige kleine verschillen | -7 | 4 | -3 |
Begeleide participatie | 11 | 8 | 20 |
Sociale werkvoorziening: Dit voordelige resultaat komt voort uit de overeenkomsten met Werkse! en DSW, met name vanwege een lager aantal deelnemers. | 43 | 8 | 51 |
Wmo begeleiding: Ondanks een aanpassing bij de najaarsnota is er op dit budget nog sprake van een overschrijding als gevolg van toenemend gebruik van deze voorziening. | -33 | 0 | -33 |
Overige kleine verschillen | 1 | 0 | 1 |
Inkomensregelingen | -1.410 | 1.179 | -231 |
Binnen dit taakveld worden onder andere de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de lasten- als de batenkant. Per saldo blijkt de rijksbijdrage toereikend te zijn geweest. | -1.093 | 1.157 | 64 |
Bijzondere bijstand: De hogere baten komen voort uit de eigen bijdragen die gebruikers van de Rotterdampas betalen. Vooraf is niet vast te stellen hoeveel en hoe hoog deze zijn. | 9 | 22 | 31 |
Uitvoering Wet werk en bijstand: Dit bedrag is specifiek beschikbaar gesteld voor een bestandsanalyse bij participatie. | 24 | 0 | 24 |
Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -360 | 0 | -360 |
Overige kleine verschillen | 10 | 0 | 10 |
Maatwerk geëscaleerde zorg 18- | -3 | 0 | -3 |
Overige kleine verschillen | -3 | 0 | -3 |
Maatwerkdienstverlening 18- | -178 | 0 | -178 |
Jeugdzorg in natura: In de inleiding van deze jaarrekening wordt een toelichting gegeven op de jaarlijks toenemende kosten voor jeugdhulp. Belangrijkste redenen zijn: | -49 | 0 | -49 |
Jeugd persoonsgebonden budget: Toename kan worden verklaard doordat er in bepaalde gevallen op een pgb wordt aangestuurd in plaats van een (duurder) traject in te gaan. | -129 | 0 | -129 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 12 | -24 | -11 |
Wmo persoonsgebonden budget. Met name voor huishoudelijke hulp is de vraag naar pgb's toegenomen. Invoering van het abonnementstarief en een vergrijzing van de bevolking zijn hiervan de veroorzakers. Inwoners kunnen de vorm waarin ze een voorziening willen gebruiken zelf kiezen. | 42 | 0 | 42 |
Wmo eigen bijdragen. De per 2019 ingevoerde werkwijze (abonnementstarief) beperkt de gemeente bij het opleggen van eigen bijdragen, hierdoor zijn de inkomsten uit de eigen bijdrage omlaag gegaan. Verder ijlt de ontvangst van de eigen bijdrage voor 2019 enige maanden na in 2020. Dit heeft te maken met de administratieve verwerkingstijd bij het CAK. | 0 | -24 | -24 |
Het aantal kwijtscheldingen op afvalstoffen- en rioolheffing is lager dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. De economie verbetert en er zijn meer mensen aan het werk. | 39 | 0 | 39 |
Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -70 | 0 | -70 |
Overige kleine verschillen | 2 | 0 | 2 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -133 | -2 | -135 |
Wmo vervoersvoorzieningen. De kosten voor de vervoersvoorzieningen zijn hoger dan geraamd door een combinatie van een hoger tarief en een hoger volume. Het volume wordt beïnvloed door de invoering van het abonnementstarief op de eigen bijdrage. | -67 | -67 | |
Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -69 | 0 | -69 |
Overige kleine verschillen | 3 | -2 | 1 |
Totaal programma Individuele Voorzieningen | -1.585 | 1.166 | -419 |