Wat heeft het gekost ?

In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2019, begroting na wijziging 2019, rekening 2018, rekening 2019 en de afwijking rekening 2019 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2019 ten opzichte van de rekening 2018.

Individuele voorzieningen
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2019

Begroting na
wijziging
2019

Rekening
2018

Rekening
2019

Afwijking tov.
begroting na
wijziging
2019

Afwijking
tov. rekening
2018

Lasten

-25.788

-28.741

-28.176

-30.326

-1.584

-2.150

Baten

8.365

7.888

9.899

9.054

1.166

-845

Totaal

-17.423

-20.854

-18.277

-21.272

-418

-2.995

Specificatie van de lasten en baten per taakveld

Individuele voorzieningen
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2019

Begroting na wijziging
2019

Rekening
2018

Rekening
2019

Afwijking tov. begroting na wijziging
2019

Afwijking
tov. rekening
2018

Lasten per taakveld

630 - Inkomensregelingen

-9.518

-9.009

-10.222

-10.419

-1.410

-197

640 - Begeleide participatie

-1.574

-2.853

-2.298

-2.841

11

-544

650 - Arbeidsparticipatie

-987

-1.200

-985

-1.085

116

-99

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-1.542

-1.665

-1.417

-1.798

-133

-380

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

-2.863

-3.102

-2.638

-3.090

12

-451

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

-8.034

-10.319

-9.981

-10.496

-178

-515

681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+

-20

-24

-20

-24

0

-3

682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18-

-1.250

-570

-613

-573

-3

40

Totaal

-25.788

-28.741

-28.176

-30.326

-1.584

-2.150

Baten per taakveld

630 - Inkomensregelingen

7.141

7.165

8.411

8.345

1.179

-67

640 - Begeleide participatie

0

50

123

58

8

-65

650 - Arbeidsparticipatie

0

129

113

133

4

20

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

127

105

99

104

-2

5

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

513

213

375

189

-24

-185

Totaal

7.781

7.663

9.121

8.829

1.166

-293

Totaal saldo van baten en lasten

-18.007

-21.079

-19.054

-21.497

-418

-2.442

Onttrekking aan reserves

650 - Arbeidsparticipatie

100

225

100

225

0

125

682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18-

484

0

678

0

0

-678

Totaal

584

225

778

225

0

-553

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

584

225

778

225

0

-553

Resultaat

-17.423

-20.854

-18.277

-21.272

-418

-2.995

Analyse van de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting 2019 na wijziging en de Jaarrekening 2019.

Programma

Bedragen * € 1.000

7. Individuele Voorzieningen

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties Baten en Lasten:

Arbeidsparticipatie

116

4

120

Het jaar 2019 was het laatste jaar (van afgelopen drie jaren) waarin het budget voor plan van aanpak sociaal domein statushouders beschikbaar was. Vanwege een lagere taakstelling dan waarvan eerst werd uitgegaan is het budget nog niet geheel besteed. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het restantbudget (€ 77.375) worden aangewend in 2020.

77

0

77

Traject oriëntatie op participatie: Dit budget is beschikbaar voor diagnoses ten behoeve van trajecten voor inwoners met een arbeidsbeperking. De uitputting van dit budget is afhankelijk van het aanbod binnen de doelgroep.

79

0

79

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-34

0

-34

Overige kleine verschillen

-7

4

-3

Begeleide participatie

11

8

20

Sociale werkvoorziening: Dit voordelige resultaat komt voort uit de overeenkomsten met Werkse! en DSW, met name vanwege een lager aantal deelnemers.

43

8

51

Wmo begeleiding: Ondanks een aanpassing bij de najaarsnota is er op dit budget nog sprake van een overschrijding als gevolg van toenemend gebruik van deze voorziening.

-33

0

-33

Overige kleine verschillen

1

0

1

Inkomensregelingen

-1.410

1.179

-231

Binnen dit taakveld worden onder andere de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de lasten- als de batenkant. Per saldo blijkt de rijksbijdrage toereikend te zijn geweest.

-1.093

1.157

64

Bijzondere bijstand: De hogere baten komen voort uit de eigen bijdragen die gebruikers van de Rotterdampas betalen. Vooraf is niet vast te stellen hoeveel en hoe hoog deze zijn.

9

22

31

Uitvoering Wet werk en bijstand: Dit bedrag is specifiek beschikbaar gesteld voor een bestandsanalyse bij participatie.
In het plan van aanpak 'Werken, werken aan en meedoen' is echter niet gekozen voor een bestandsanalyse, maar voor een wetenschappelijke begeleiding door de Erasmus Universiteit. De kosten hiervan worden pas in 2020 gemaakt. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag hiervoor worden aangewend in 2020.

24

0

24

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-360

0

-360

Overige kleine verschillen

10

0

10

Maatwerk geëscaleerde zorg 18-

-3

0

-3

Overige kleine verschillen

-3

0

-3

Maatwerkdienstverlening 18-

-178

0

-178

Jeugdzorg in natura: In de inleiding van deze jaarrekening wordt een toelichting gegeven op de jaarlijks toenemende kosten voor jeugdhulp. Belangrijkste redenen zijn:
1. Toename van de intensiteit van zorg (meer uren, dagdelen, etmalen per kind per maand);
2. Verschuiving van lichte naar zware zorg (complexere zorg);
3. Kinderen zitten langer in zorg (trajecten duren langer).

-49

0

-49

Jeugd persoonsgebonden budget: Toename kan worden verklaard doordat er in bepaalde gevallen op een pgb wordt aangestuurd in plaats van een (duurder) traject in te gaan.

-129

0

-129

Maatwerkdienstverlening 18+

12

-24

-11

Wmo persoonsgebonden budget. Met name voor huishoudelijke hulp is de vraag naar pgb's toegenomen. Invoering van het abonnementstarief en een vergrijzing van de bevolking zijn hiervan de veroorzakers. Inwoners kunnen de vorm waarin ze een voorziening willen gebruiken zelf kiezen.

42

0

42

Wmo eigen bijdragen. De per 2019 ingevoerde werkwijze (abonnementstarief) beperkt de gemeente bij het opleggen van eigen bijdragen, hierdoor zijn de inkomsten uit de eigen bijdrage omlaag gegaan. Verder ijlt de ontvangst van de eigen bijdrage voor 2019 enige maanden na in 2020. Dit heeft te maken met de administratieve verwerkingstijd bij het CAK.

0

-24

-24

Het aantal kwijtscheldingen op afvalstoffen- en rioolheffing is lager dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. De economie verbetert en er zijn meer mensen aan het werk.

39

0

39

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-70

0

-70

Overige kleine verschillen

2

0

2

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-133

-2

-135

Wmo vervoersvoorzieningen. De kosten voor de vervoersvoorzieningen zijn hoger dan geraamd door een combinatie van een hoger tarief en een hoger volume. Het volume wordt beïnvloed door de invoering van het abonnementstarief op de eigen bijdrage.

-67

-67

Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-69

0

-69

Overige kleine verschillen

3

-2

1

Totaal programma Individuele Voorzieningen

-1.585

1.166

-419