Algemene omschrijving
Het programma Mobiliteit bestaat uit drie onderdelen:
- Verkeer en wegen;
- Parkeren;
- Openbaar vervoer.
Met de uitwerking van deze onderdelen werken we aan de voorwaarden om de mobiliteit van de huidige en toekomstige inwoners en bedrijven mogelijk te maken.
Wat wilden we bereiken ?
Duurzame mobiliteit
Een bereikbare gemeente
Een verkeersveilige gemeente
Schoon vervoer
1. Faciliteren van efficient gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit
2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur
3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag
4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze
Met de uitvoering van dit programma willen we ervoor zorgen dat Pijnacker-Nootdorp bereikbaar en verkeersveilig is en dat gebruik wordt gemaakt van schoon vervoer. Onze gemeente heeft drie kernen en een relatief groot grondoppervlak. De voorzieningen liggen verspreid. Goed geschikt openbaar vervoer en goede wegverbindingen zijn belangrijk om snel bij voorzieningen en op het werk te komen. Daar horen ook genoeg parkeervoorzieningen voor auto en fiets bij. Op basis van het Hoofdlijnenakkoord 2018-2022 zijn geen nieuwe hoofdwegen gepland. We blijven er wel op letten dat de bereikbaarheid op peil blijft. Met onze visie op duurzame mobiliteit werken we aan minder, anders en schoner reizen.
Om deze doelen te kunnen bereiken is het heel belangrijk dat de bestaande infrastructuur goed wordt beheerd. Onze plannen hiervoor leggen we vast in beheerplannen, die we elke vier jaar actualiseren.
Onze gemeente is goed bereikbaar met de auto, het openbaar vervoer (ov) en de fiets. Daarmee levert Pijnacker-Nootdorp een belangrijke bijdrage aan de agglomeratiekracht en het vestigingsklimaat van de regio. Om deze kwaliteiten te behouden werken wij met de MRDH en de provincie aan:
- Het realiseren van verbindende schakels in het recreatief fietspadennetwerk;
- Behoud van de bestaande infrastructuur en verbinding met de steden;
- Frequent en hoogwaardig openbaar vervoer tussen Delft en Zoetermeer via onze gemeente;
- Frequentieverhoging van de E-lijn;
- Mobiliteitsmanagement.
Een bereikbare gemeente
Onze activiteiten zijn onder andere gericht op een goede bereikbaarheid binnen en van de gemeente. Een optimale benutting van de weg- en parkeercapaciteit evenals een dekkend fietspaden- en openbaarvervoernetwerk dragen daaraan bij.
Bereikbaarheid per auto
We streven naar een doelmatig en effectief gebruik van onze wegen. We vinden het belangrijk dat onze woonkernen en bedrijven goed bereikbaar zijn. In 2019 is de Komkommerweg geopend. In 2020 wordt ook de Zijdeweg (Oostelijke Randweg) aangesloten op de N470. Het wegennet van de gemeente is hiermee voorbereid op de mobiliteitsgroei tot 2030. De belangrijkste bestemmingen zijn dan via verschillende routes goed bereikbaar. Toch zullen in de spitsuren vaker files ontstaan, met name door het woon-werkverkeer. In onze visie op duurzame mobiliteit accepteren we deze tijdelijke drukte, in plaats van het aanleggen van nog meer wegen. We bieden goede alternatieven met een uitgebreid fietsnetwerk en goed openbaar vervoer naar de steden. Ook kunnen steeds meer mensen op flexibele tijden werken en thuiswerken. Wel monitoren we het wegennet met verkeerstellingen op onverwachte ontwikkelingen en structurele zware vertragingen. Op veel wegen zien we een lichte verkeerstoename. Het effect van de Komkommerweg is nu nog niet zichtbaar in de tellingen. De toename op de Tuindersweg, Zuidpoldersingel en Molenweg is het gevolg van het verplaatsen van het telpunt naar een drukker deel van de weg in 2018. Al met al verloopt de ontwikkeling volgens de verkeersprognoses tot 2030 en is er geen reden voor aanpassing van het beleid. Wel zijn we, conform de Visie op Duurzame Mobiliteit, in 2019 gestart met een onderzoek naar de haalbaarheid van de Verlengde Komkommerweg. Met deze aansluiting zou de overlast van vrachtverkeer in de woonwijken kunnen worden beperkt en ontstaat een betere verbinding vanuit de Noordpolder naar de de N470.
Parkeren
Een optimale benutting van de beschikbare parkeercapaciteit draagt bij aan de goede bereikbaarheid binnen de gemeente. Bij de herinrichting van wijken is parkeren een belangrijk thema. De uitdaging daarbij is om een balans te vinden tussen het aantal parkeerplaatsen en het groen in de openbare ruimte. Met dit uitgangspunt is de herinrichting van de verschillende wijken de afgelopen jaren aangepakt. Waar mogelijk is daarbij het aantal parkeerplekken vergroot. Bewoners zullen niet altijd een plek in de onmiddellijke nabijheid van de woning kunnen vinden, maar in het algemeen is een parkeerplek in de woonwijken binnen een (acceptabele) straal van 250 meter beschikbaar.
Openbaar Vervoer
De gemeente beschikt met de RandstadRail, tramlijn 15, diverse buslijnen en de buurtbus over een goed dekkend ov-netwerk. In augustus 2019 heeft vervoersmaatschappij EBS buslijn 55 overgenomen van Connexxion. Daarbij werd deze lijn opgewaardeerd tot R-net. De frequentie is hierbij op diverse tijdstippen (met name in de spits) verhoogd om zo aan de R-netkwaliteitseisen te voldoen. Deze kwaliteitsslag zou moeten leiden tot meer reizigers, maar omdat deze lijn nog maar relatief kort in deze vorm rijdt, is hierover nog geen duidelijkheid. Over het algemeen zien wij in de regio een groei van het ov-gebruik. Maar de buurtbus heeft in 2019 een spectaculaire groei doorgemaakt. Het aantal reizigers (12.000) is met 22% gestegen.
Een verkeersveilige gemeente
Om te zorgen dat het verkeer ook veilig is, zijn en worden onze woonwijken, woonerven en wegen ‘duurzaam veilig’ ingericht. Daarmee ligt er een verkeersveilige infrastructuur. Met de nieuwe fietstunnel onder de Komkommerweg die in juli 2019 is opengesteld, is een veilige fietsverbinding gerealiseerd.
Bij verkeersveiligheid gaat het echter ook om gebruik en gedrag. In de periode 2017-2018 zien we in de gemeente een stijging van het aantal verkeerslachtoffers. Net als elders in de regio zijn er veel ongevallen met fiets, bromfiets en e-bike. De meeste slachtoffers zien we bij 16/17-jarigen en 50+’ers. Hoewel het aantal slachtoffers per 1.000 inwoners lager is dan het landelijk gemiddelde, vinden we het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Dit doen we onder andere met de uitwerking van de projectenagenda verkeersveiligheid uit 2018. In 2019 zijn we begonnen met het ontwerp voor een veiligere Delftsestraatweg en Vlielandseweg. En we onderzoeken de inrichting en gedrag op onze drukste rotondes. In 2020 zullen we in het nieuwe fietsplan aandacht besteden aan de fietsveiligheid, inclusief de e-bike. Samen met de regio willen we meer aandacht voor verkeerseducatie in het onderwijs.
Schoon vervoer
We richten ons op het verminderen, veranderen en verschonen van de mobiliteit. Daarbij willen wij onze inwoners en bedrijven stimuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van de fiets en het openbaar vervoer. De gemeente zoekt daarbij de samenwerking op, met bijvoorbeeld ondernemers via de bedrijvenparken en een organisatie als Bereikbaar Haaglanden die veel expertise op dit vlak heeft. In 2019 heeft dit ertoe geleid dat de bedrijvenparken De Boezem en Heron een actie hebben gehouden waarbij werknemers de gelegenheid kregen een e-bike uit te proberen.
Gedragsgerichte acties zijn van belang, maar het is daarbij noodzakelijk dat fiets- en ov faciliteiten op orde zijn. In 2019 is daarom het Virulypad - een van de belangrijkste fietsverbindingen in de gemeente - opgeknapt en verbreed. Samen met de betreffende gemeenten, is in 2019 gestart met de verkenning van de haalbaarheid van twee regionale snelfietsroutes die door onze gemeente lopen.
Om de capaciteitsproblemen van de Randstadrail richting Rotterdam op te lossen, is de RET in 2019 gestart met de aanleg van een keervoorziening ter hoogte van Koningshof.
Tevens stimuleren wij schonere automobiliteit door het faciliteren van openbare laadpunten voor elektrische rijders zonder eigen parkeerplaats. Er is sprake van een toename van het aantal schone auto’s en elektrische laadpunten in onze gemeente. In 2019 hadden onze inwoners ongeveer 370 elektrische auto’s. In 2019 zijn er 21 nieuwe laadpalen geplaatst, waarmee de gemeente totaal 71 openbare laadpalen heeft (139 aansluitpunten).
Maar de gemeente wil ook het goede voorbeeld geven. Daartoe verschonen we onder meer fasegewijs het eigen wagenpark. In 2019 zijn 3 elektrische auto’s aangeschaft. Dit brengt het totaal op 13 elektrische auto’s die in totaal circa 100.000 kilometers hebben gereden.