Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op vier prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2019 weer.
Nr. | Activiteit | Resultaat | Realisatie 2019 | |
---|---|---|---|---|
301 | Monitoren wegen | Monitoringsrapportage verkeersdoorstroming | Het monitoren van de verkeersdoorstroming is een structurele, reguliere activiteit. Op 14 punten op het gemeentelijk wegennet worden permanent verkeersintensiteiten gemeten. Twee maal per jaar krijgt de gemeente van een extern bureau maandoverzichten. Er zijn over 2019 geen bijzonderheden te melden. | |
302 | Treffen van resterende verkeersmaatregelenUit het Uitvoeringsprogramma2016-2018 Duurzame Mobiliteit | Verbeterd kruispunt Laan van Ruyven/Importweg | De nieuwe kruising is in november 2019 in gebruik genomen. | |
303 | Treffen van resterende verkeersmaatregelenUit het Uitvoeringsprogramma2016-2018 Duurzame Mobiliteit | Oplevering Komkommerweg | De fietstunnel is op 11 juli 2019 officieel geopend en in gebruik genomen. De Komkommerweg is op 16 augustus 2019 opgeleverd en in gebruik genomen. | |
304 | Treffen van resterende verkeersmaatregelenUit het Uitvoeringsprogramma2016-2018 Duurzame Mobiliteit | Oplevering delen Zijdeweg (Oostelijke randweg):- Monnikenweg-Boezem-Verlengde Hoogseweg-Monnikenweg N470 | Het eerste deel van de Zijdeweg (ter hoogte van de Monnikenweg tot en met het bedrijventerrein Boezem) is in november 2019 in gebruik genomen. De verwachting is dat het tweede deel (Monnikenweg richting de N470) medio juli 2020 gereed is. | |
305 | Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’. | Informatienota mogelijke Maatregelen P+R | Met de informatienota Markt-en capaciteitsanalyse P+R van 5 februari 2019 is de raad geïnformeerd over de achtergronden en aanpak van de studie naar mogelijke maatregelen voor de P+R-terreinen Nootdorp en Pijnacker Zuid. Bij Nootdorp wordt daarbij ook gekeken naar mogelijkheden om de ruimtelijke kwaliteit van het P+R-gebied als entree naar het naastgelegen bedrijventerrein Heron te verbeteren. Bij Pijnacker Zuid wordt P+R parkeren meegenomen als onderdeel van de lopende studie voor het Centrumlijn-gebied. De MRDH ziet ketenmobiliteit als een belangrijk middel om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren en is daarom bij deze studie betrokken. | |
306 | Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting | Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting | De onderhoudsbestekken voor wegen, de civiele kunstwerken en openbare verlichting zijn tijdig aanbesteed en in uitvoering genomen. De uitvoering van het groot onderhoud en de renovaties is conform planning verlopen. | |
307 | Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren | Geactualiseerd beheerplan Openbare Verlichting | Alle beheerplannen moeten eens per vier jaar worden geactualiseerd. Het nieuwe beheerplan Openbare Verlichting is in september 2019 in de gemeenteraad vastgesteld. | |
308 | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2018-2022 | Haalbaarheidsonderzoek Verlengde Komkommerweg | In het Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 is een onderzoek opgenomen naar de haalbaarheid van de realisatie van de Verlengde Komkommerweg met als doel om vrachtverkeer vanuit het tuinbouwgebied Noordpolder een betere verbinding met de N470 te bieden en overlast van vrachtverkeer in woongebieden te beperken. Het onderzoek is gestart, maar vergt door de complexiteit meer tijd dan was voorzien. De raad wordt in de eerste helft van 2020 over de resultaten geïnformeerd. | |
309 | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Voorstel eventuele verbetermogelijkheden veiligheid rotondes | In de 'projectenagenda Verkeersveiligheid Pijnacker-Nootdorp' die in juni 2018 in het kader van de actieve informatieplicht aan de raad is aangeboden, is een onderzoek naar de veiligheid voor fietsers bij rotondes opgenomen. Met de uitvoering van dit onderzoek is gestart. In november 2019 heeft de schouw plaatsgevonden en is gestart met de analyse. De raad wordt in februari 2020 geïnformeerd over de resultaten. | |
310 | Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Visie en haalbaarheid herinrichting S-Bocht Delfgauw | De gemeente heeft een ontwerpbureau ingeschakeld om, samen met bewoners, te komen tot een schetsontwerp voor een leefbare en verkeersveilige inrichting van de Delftsestraatweg binnen de bebouwde kom. Bijzondere aandacht gaat uit naar een goede verkeersoplossing en de uitstraling van de S-bocht. Op basis van een kostenraming wordt een dekkingsvoorstel opgesteld. Het proces vraagt meer tijd dan gedacht om te komen tot afstemming met alle betrokkenen. Inzet is de resultaten in het 2e kwartaal 2020 voor te leggen aan de raad. | |
311 | Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2018-2022 | Pilot duurzame bereikbaarheid Heron | In de zomer van 2019 is op het gehele bedrijvenpark glasvezel aangelegd en is een proef met elektrische fietsen gehouden. De intentie is om deze proef met andere acties te vervolgen om zo duurzame mobiliteit te stimuleren. Daarnaast is een haalbaarheidsstudie (financiën en ruimtelijk beslag) gestart om verschillende voorzieningen rondom het station te bundelen. Het stationsgebied moet daarmee aantrekkelijker worden zodat reizen met ov, gebruik van de fiets en lopen wordt gestimuleerd. Deze studie is afhankelijk van de uitkomsten van het externe kwartiermakerschap Huis van Heron, want die bepalen de insteek wat betreft ruimtelijke mogelijkheden en kansrijkheid innovaties en bundeling. | |
312 | Afstemmen en faciliteren (fysieke) bedrijfsinfrastructuur. | Nota parkeernormen 2019 | De nota parkeernormen wordt geactualiseerd op basis van de nieuwe kencijfers van het kennisplatform CROW. Er is een gestart gemaakt met het opstellen van de nieuwe nota. De nota wordt in het tweede kwartaal van 2020 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. | |
313 | Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze. | HOV studie Delft, Zoetermeer, Lansingerland, Pijnacker Nootdorp | Met de informatienota van 10 december 2019 over de motie 'bushalte N470' is de raad geïnformeerd over deze studie. |