Algemene omschrijving
Het programma Onderwijs bestaat uit drie onderdelen:
- Openbaar basisonderwijs;
- Onderwijshuisvesting;
- Onderwijsbeleid en leerlingzaken, inclusief volwasseneneducatie.
Met de uitwerking van deze onderdelen willen we dat inwoners zich kunnen ontwikkelen tot volwaardig en verantwoordelijk lid van de samenleving.
Wat wilden we bereiken ?
Alle inwoners kunnen zich ontwikkelen tot volwaardig en verantwoordelijk lid van onze samenleving
Jongeren gaan naar school
Jongeren behalen minimaal een startkwalificatie
Volwassen inwoners kunnen zich verder ontwikkelen
1. Regisseren basisvoorzieningen onderwijs
2. Regisseren voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar
3. Uitvoering van een lokaal educatieve agenda
4. Regisseren samenwerking passend onderwijs en zorg voor jeugd
5. Een actieve en samenhangende aanpak van schooluitval
6. Faciliteren samenwerking onderwijs-bedrijfsleven
7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie
Met dit programma willen we bereiken dat er basisvoorzieningen zijn waar jongeren zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen in hun woon- en leefomgeving. Scholen en maatschappelijke (netwerk)organisaties helpen ouders en jongeren bij vragen over opvoeden en opgroeien. In de eerste plaats willen wij bereiken dat jongeren naar school gaan en daarbij begeleiding en - als dat nodig is - zorg krijgen. Daarvoor is het belangrijk dat jongeren zijn ingeschreven als leerling en ook echt onderwijs volgen. In de tweede plaats willen we dat jongeren een startkwalificatie halen van ten minste een diploma havo, vwo of mbo niveau 2. En dat jongeren met een onderwijsachterstand die tijdens hun schoolloopbaan kunnen inlopen. Ook volwassenen die geen startkwalificatie hebben, moeten zich verder kunnen ontwikkelen. Daarvoor kunnen ze het aanbod van volwasseneneducatie gebruiken.
Jongeren gaan naar school
In Pijnacker-Nootdorp wonen relatief veel jongeren. In het schooljaar 2018-2019 woonden er in onze gemeente 13.832 jongeren in de leeftijd van 5 tot 23 jaar.
Onderwijshuisvesting
Met het uitvoeren van wettelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting faciliteren wij het onderwijs aan onze jeugd en jongeren in de gemeente. Wij doen dat op basis van de Visie op de samenwerking onderwijs en opvang en het Uitvoeringsprogramma integrale kindcentra. In Nootdorp werken wij aan vervangende nieuwbouw van de Regenboog (Hart van Nootdorp) en is een realisatieovereenkomst onndertekend die moet leiden tot permanente uitbreiding van het voorgezet speciaal onderwijs op 't Kraaienest. In Pijnacker richten we ons op realisatie van IKC Ackerswoude, een permanente locatie voor de Casaschool en nieuwbouw van de Vlinderboom, zodat de Keizerskroon volledig in Het Nest kan worden gehuisvest. Voor de Mariaschool en de Beatrixschool gaat het om uitbreiding van bestaande voorzieningen.
Voorschoolse voorzieningen
We hebben in 2019 voldoende voorschools aanbod van goede kwaliteit gegarandeerd door subsidiering van PePijN. Deze organisatie biedt peuteropvang aan voor verschillende doelgroepen. Voor kinderen met een risico op een taal- en ontwikkelingsachterstand is er voor- en vroegschoolse educatie (VVE). In 2019 hebben 114 kinderen deelgenomen aan het VVE-programma. Dankzij de samenwerking tussen Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en PePijN worden deze kinderen tijdig gesignaleerd en bereikt. Waar we de afgelopen jaren een daling zien in het gebruik van peuteropvang, zien we een toename in het aantal doelgroepkinderen dat de peuteropvang bezoekt.
Per 1 januari 2018 is de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ingegaan. Deze wet regelt dat peuterspeelzaalwerk onder de definitie van kinderopvang valt. Er is in de wet nu geen verschil meer tussen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Voor beide gelden dezelfde kwaliteitseisen. In de wet staat dat gemeenten alle aanbieders van peuteropvang gelijk moeten behandelen. In 2019 hebben we de Regeling VVE-Peuteropvang vastgesteld. Deze nieuwe regeling, die in 2020 ingaat, maakt het mogelijk dat meerdere aanbieders een subsidieaanvraag kunnen indienen voor het aanbieden van peuteropvang. Daarnaast zijn aanbieders vanaf 1 augustus 2020 wettelijk verplicht om het aanbod voorschoolse educatie voor peuters met een risico op een achterstand uit te breiden van 10 naar 16 uur. In 2019 hebben we van twee uitvoerders een subsidieaanvraag ontvangen. Deze zijn toegekend voor 2020.
Lokaal educatieve agenda (LEA)
In het najaar 2019 is gestart met de evaluatie en actualisatie van de LEA 2016-2018. Vertegenwoordigers uit het onderwijs, de voorschoolse voorzieningen, de jeugdgezondheidszorg en de bibliotheek zijn betrokken bij dit proces. De LEA-partners hebben tijdens werkbijeenkomsten de thema's en doelen voor de periode 2020-2022 bepaald. Thema's die op de nieuwe LEA staan zijn onder andere onderwijsachterstandenbeleid, doorgaande leerlijnen, aansluiting zorg en onderwijs en vroegtijdig schoolverlaten. Het activiteitenplan wordt begin 2020 door de partners uitgewerkt. In 2020 stellen we de LEA 2020-2022 vast.
Verzuim
De gemeente voert een actief beleid in het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en het terugdringen van voortijdig schoolverlaten. Het tijdig signaleren en ingrijpen, voorkomt dat het schoolverzuim grotere vormen gaat aannemen. Hierdoor hebben leerlingen een grotere kans om een startkwalificatie (een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo-2 diploma) te behalen. Hierdoor hebben ze meer kans op de arbeidsmarkt.
Het leerplichtteam heeft in totaal 536 dossiers behandeld (300 personen). Dit ging over:
Relatief verzuim | De jeugdige staat op een school ingeschreven, maar verzuimt van school of komt veelvuldig te laat (tot maximaal 60 uur). Dit leidde 4 keer tot een proces-verbaal en 3 Bureau Halt afdoeningen. |
Zorg en preventie | De jeugdige staat ingeschreven op school en heeft contact met leerplicht vanwege een andere reden dan verzuim. |
Absoluut verzuim | De jeugdige staat niet op een school of instelling ingeschreven. |
Luxe verzuim | Het zonder toestemming van het schoolhoofd of de leerplichtambtenaar buiten de vastgestelde schoolvakanties op vakantie gaan. Er is 1 keer een proces-verbaal opgemaakt, er zijn 3 officiële waarschuwingen verzonden en 1 bleek na onderzoek ten onrechte gemeld |
Thuiszitter | Elke ingeschreven leerling die vier weken aaneengesloten, zonder geldige reden, de school niet bezoekt. Van de thuiszitters komen er 3 van het mbo, 3 vo, 2 vso en 3 po. Zij keerden allemaal terug naar (een andere) school en kregen een tijdelijke vrijstelling. |
Vrijstellingen en verlof | Artikel 5 sub a - Wegens lichamelijke of psychische redenen niet in staat om onderwijs te volgen. |
Artikel 5 sub b - Ouders hebben bedenkingen tegen de richting van het onderwijs binnen een redelijke afstand tussen hun huis en school. | |
Artikel 5 sub c - De leerling volgt onderwijs op een school in het buitenland. | |
Artikel 15 - Wegens het volgen van ander onderwijs voor jongeren vanaf 16 jaar. | |
Artikel 11 onder g - Meer dan 10 dagen verlof wegens gewichtige omstandigheden. |
Trend relatief verzuim
Onderstaande grafiek geeft de ontwikkeling van het relatief verzuim in de afgelopen vier jaar weer. De cijfers van onze gemeente zijn afgezet tegen de landelijke cijfers.
In bovenstaande grafiek is te zien dat wij hoger scoren dan het landelijk gemiddelde bij absoluut verzuim. Er zijn 34 meldingen ontvangen. Dat betekent dat de jeugdige op dat moment niet staat ingeschreven op een school of instelling. Het gaat hier met name om verhuisleerlingen.
Jongeren behalen minimaal een startkwalificatie
RMC-functie staat voor Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. Doel van de RMC-functie is het scheppen van voorwaarden voor jongeren om de voor hen hoogst haalbare en meest passende onderwijs- en/of arbeidsmarktpositie te bereiken. Het gaat hier om jongeren tot 23 jaar. De uitvoering van de RMC-wetgeving is goed verankerd, waarbij het team opleiding en werk veel (dreigend) voortijdigschoolverlaters met succes begeleidt.
Dit jaar heeft het RMC 613 dossiers behandeld. Zij stroomden uit naar:
Continuering opleiding na verzuim | 217 |
VSV-er terug naar school | 30 |
Werk | 139 |
School vervangend traject | 8 |
Andere opleiding/school | 23 |
Werk in combinatie met interne opleiding | 9 |
Uitstroom elders | 187 |
Totaal | 613 |
---|
Bron: Jaarverslag leerplicht-RMC 2018-2019
Van de 13.832 jongeren behaalden 677 jongeren dit schooljaar een startkwalificatie (een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo-2 diploma) .
Jongeren in een kwetsbare positie (JIKP)
De groep JIKP zijn jongeren uit het Praktijkonderwijs (PRO), voorgezet speciaal onderwijs (VSO), vmbo basisberoepsgerichte leerweg en mbo-entree onderwijs. Deze jongeren zijn vaak niet in staat om het wettelijk minimumloon te verdienen of te werken zonder extra begeleiding van een jobcoach.
Vanaf 2020 werken we preventief samen met de gemeente Zoetermeer. We organiseren voor de jongeren van het PRO en VSO de Next Step (zie ook: www.thenextstepzoetermeer.nl). Op deze beroepenbeurs kunnen de jongeren zich oriënteren op hun vervolgstap.
In het schooljaar 2018-2019 kwamen 56 jongeren in beeld en stroomden uit naar:
Bemiddeling Kernteam/ Participatie/ Wmo | 18 |
(Vervolg)opleiding | 13 |
Dagbesteding | 13 |
Beschut werk/ Garantiebaan/ Regulier werk | 9 |
Verhuisd | 3 |
Totaal | 56 |
---|
Bron: Jaarverslag Leerplicht-RMC 2018-2019
Jongerencoach
De jongerencoach ondersteunt jongeren van 23-27 jaar zonder een startkwalificatie en jongeren vanaf 18 met een startkwalificatie richting een opleiding en/of werk. De jongerencoach heeft in 2019 in totaal 20 jongeren tot 27 jaar begeleid. Bij vier jongeren is de begeleiding nog lopende. Van de 16 afgeronde trajecten zijn acht jongeren (50%) uitgestroomd naar werk, vier naar een opleiding (25%), drie afgevallen door gebrek aan motivatie (19%) en is er één verhuisd naar een andere gemeente.
Volwassen inwoners kunnen zich verder ontwikkelen
Het beleid dat erop is gericht om laagdrempelige trajecten aan te bieden op de locatie Taalhuis van bibliotheek Oostland in Pijnacker is voortgezet. Het ROC Mondriaan detacheert ook in 2019 een eigen docent in het Taalhuis die samen met de taalvrijwilligers van het Taalhuis aan een groep taalles geeft (met als einddoel het behalen van een formeel diploma). In 2019 zijn 125 taalvragers in een traject bij het Taalhuis. Hiervan zijn in de loop van het jaar negentien personen doorverwezen naar een formele taalcursus bij het ROC Mondriaan en vier personen doorverwezen naar een MBO opleiding. Een aantal specifieke groepen is:
- 60 vrijwilligers die taalles geven aan taalvragers op locatie bibiotheek Pijnacker;
- 29 taalmaatjes die taalvragers helpen met specifieke taalvragen, zoals het ‘leren’ begrijpen van formulieren;
- 70 actieve deelnemers aan de taalontmoetingen, niet alleen op de locatie Taalhuis, maar ook bij 't Hofland, op diverse locaties in Nootdorp zoals Nove en SV RKDEO. In deze taalontmoetingen begeleiden taalvrijwilligers in duo’s groepjes van maximaal tien deelnemers in het beter lezen, schrijven, begrijpen en spreken van de Nederlandse taal. De vrijwilligers volgen voordat zij aan de slag gaan een basistraining van Stichting Lezen & Schrijven;
- 11 deelnemers Taal voor Thuis bij Skippy-PePijN. Het gaat hier om taal aan ouders van kinderen die worden opgevangen op de locatie Pijnacker-Noord van Skippy-PePijN;
- Het ROC Mondriaan (locatie Bras in Delft) telt 85 deelnemers uit Pijnacker-Nootdorp aan NT1 en NT2 trajecten.