Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zeven prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2019 weer.
Nr. | Activiteit | Resultaat | Realisatie 2019 | |
---|---|---|---|---|
501 | Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Verwerking huisvestingsaanvragen in een jaarlijkse onderwijshuisvesting programma | De onderwijs huisvestingsaanvragen die voor 1 februari 2019 zijn ingediend zijn verwerkt in het onderwijshuisvestingsprogramma 2020. Het definitieve programma is vastgesteld in oktober 2019. De beschikkingen zijn vóór einde van het jaar 2019 verzonden naar de schoolbesturen. | |
502 | Bepalen basisvoorzieningen onderwijs | Raadsvoorstel over (mogelijke) aanvragen voorzieningen onderwijshuisvesting op basis van de verordening. | In januari 2019 is het IKC Uitvoeringsprogramma vastgesteld door de raad. Hiermee is voor elke kern de omvang van de Integrale Kindcentra vastgelegd en zijn de benodigde financiële middelen in beeld gebracht op basis van de nieuwe VNG normvergoeding. In 2019 hebben we drie aanvragen ontvangen voor uitbreiding van speciaal (basis) onderwijs en het voortgezet onderwijs. De aanvragen zijn getoetst aan de verordening en verwerkt in het huisvestingsprogramma 2020. De raad is in oktober 2019 actief geïnformeerd over de afhandeling van de aanvragen. | |
503 | Onderzoek naar het huidige onderwijsaanbod van praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo en onderzoek naar het aanbod van speciaal (basis) onderwijs | 2 Onderzoeksrapporten met resultaten en aanbevelingen op basis van een startnotitie | Het onderzoek naar het huidige onderwijsaanbod voor de voorzieningen: speciaal basisonderwijs (SBO), (voortgezet) speciaal onderwijs) (VSO) en voortgezet onderwijs (VO) is in uitvoering. Dit in lijn met het Hoofdlijnenakkoord. We verwachten medio 2020 de eerste resultaten voor te leggen aan de raad. Op basis daarvan beoordelen we of er aanvullende voorzieningen nodig zijn voor de toekomst. | |
504 | Voorbereiden invoering uitbreiding VVE uren per 2020 | Aangepaste regeling over subsidiëring peuteropvang/vve | Wij hebben de subsidieregeling peuteropvang en VVE in juli 2019 vastgesteld en bekendgemaakt. De regeling is per 1 januari 2020 in werking getreden. Er zijn twee lokale aanbieders die subsidie hebben toegekend gekregen voor het aanbieden van peuteropvang in 2020. | |
505 | Actualiseren, uitvoeren en monitoren Lokaal Educatieve Agenda | Geactualiseerd activiteitenplan LEA is samen met betrokken partners in uitvoering | De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) is opgesteld voor de periode 2016-2018. In 2019 is de LEA in samenwerking met de partners geactualiseerd. Op verzoek van de schoolbesturen hebben we meer tijd uitgetrokken om de bekendheid van de LEA en het draagvlak onder de schooldirecteuren te vergroten. In maart 2020 wordt de geactualiseerde LEA 2020-2022 ter informatie aan de raad aangeboden. | |
506 | Ontwikkelen afspraken over de samenwerking en faciliteren professionals om te werken aan innovatie. Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkings-verbanden | Regionale besluitvorming over hoe de innovatie pilots verder uit te rollen ter versterking van samenwerking onderwijs-kernteams | Er is op het niveau van de samenwerkingsverbanden overeenstemming bereikt over het uitrollen van innovatiepilots op lokaal niveau. Uitvoering van het scholingstraject start in de eerste helft van 2020. In dat traject worden de professionals samen geschoold in de werkmethode van het resultaat- en waardegericht samenwerken en leren ze deze toepassen op de casussen waarin onderwijs en jeugdhulp betrokken zijn. We verwachten hiermee de inhoudelijke samenwerking tussen de professionals beter te structuren en te versterken. In overleg met de schoolbesturen zijn minimaal vijf en maximaal zeven scholen gevraagd om te participeren in het scholingstraject. | |
507 | Uitvoeren leerplichtenwet/RMC | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | Het jaarverslag Leerplicht/RMC over het schooljaar 2018-2019 is in januari 2020 in het college besproken en ter informatie aan de raad aangeboden. | |
508 | Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage is afhankelijk van het op te stellen convenant. | Convenant over de inhoudelijke en financiële bijdrage aan SOB-activiteiten op grond van de nieuw te maken afspraken eind 2018 voor 2019 en verder. | Is komen te vervallen. Zie onder afspraken over samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2020 e.v. | |
509 | Maken afspraken over volwasseneneducatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de educatie vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden | Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2020 en verder | Het huidige bestuur SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) heeft in 2019 gevraagd om de toekomst van SOB te onderzoeken. In december 2019 heeft het bestuur mondeling aangekondigd de werkzaamheden SOB in de huidige vorm te willen beëindigen. Met Lansingerland willen wij in het eerste kwartaal 2020 een bijeenkomst met het aftredende bestuur organiseren waarin zij hun zienswijze toelichten. Mede aan de hand hiervan kijkt Pijnacker-Nootdorp hoe en met welke partners de samenwerking op het gebied van onderwijs en bedrijfsleven in de toekomst kan worden vorm gegeven. | |
510 | Opstellen nieuwe notitie voorschoolse voorzieningen, waarin de vastgestelde visie op de integrale kindcentra een uitwerking krijgt | Een notitie over voorschools aanbod in de gemeente op basis van onderzoek naar scenario's voor inbedding van gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen in de IKC's | De raad is in maart 2019 geïnformeerd over peuteropvang en VVE-beleid. Wij hebben de subsidieregeling peuteropvang en VVE in juli 2019 vastgesteld en bekend gemaakt. De regeling is per 1 januari 2020 in werking getreden. |