Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2019, begroting na wijziging 2019, rekening 2018, rekening 2019 en de afwijking rekening 2019 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2019 ten opzichte van de rekening 2018.
Veiligheid en duurzaamheid | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -14.591 | -17.082 | -15.184 | -17.802 | -719 | -2.618 |
Baten | 11.576 | 13.159 | 12.010 | 13.901 | 742 | 1.890 |
Totaal | -3.015 | -3.924 | -3.173 | -3.901 | 23 | -727 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Veiligheid en duurzaamheid | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | -3.328 | -3.481 | -3.510 | -4.534 | -1.053 | -1.024 |
120 - Openbare orde en veiligheid | -694 | -833 | -825 | -949 | -116 | -124 |
720 - Riolering | -3.898 | -4.353 | -4.410 | -4.436 | -83 | -26 |
730 - Afval | -5.138 | -5.628 | -4.824 | -5.581 | 47 | -757 |
740 - Milieubeheer | -1.425 | -2.180 | -1.507 | -1.801 | 379 | -295 |
Totaal | -14.483 | -16.475 | -15.076 | -17.302 | -827 | -2.225 |
Baten per taakveld | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 5 | 162 | 162 | 157 |
120 - Openbare orde en veiligheid | 72 | 74 | 83 | 95 | 22 | 12 |
720 - Riolering | 4.893 | 5.413 | 5.364 | 5.396 | -17 | 32 |
730 - Afval | 6.549 | 6.660 | 6.100 | 6.452 | -208 | 352 |
740 - Milieubeheer | 12 | 12 | 19 | 17 | 5 | -2 |
Totaal | 11.526 | 12.159 | 11.570 | 12.122 | -37 | 552 |
Totaal saldo van baten en lasten | -2.957 | -4.316 | -3.506 | -5.180 | -864 | -1.673 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | -108 | -108 | -108 | 0 | 108 | 108 |
730 - Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
740 - Milieubeheer | 0 | -500 | 0 | -500 | 0 | -500 |
Totaal | -108 | -608 | -108 | -500 | 108 | -393 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 50 | 100 | 269 | 889 | 789 | 620 |
730 - Afval | 0 | 425 | 0 | 630 | 205 | 630 |
740 - Milieubeheer | 0 | 475 | 172 | 260 | -215 | 88 |
Totaal | 50 | 1.000 | 440 | 1.779 | 779 | 1.338 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | -57 | 393 | 333 | 1.279 | 886 | 946 |
Resultaat | -3.015 | -3.924 | -3.173 | -3.901 | 23 | -727 |
Analyse van de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting 2019 na wijziging en de Jaarrekening 2019.
Programma | Bedragen * € 1.000 | ||
---|---|---|---|
8. Veiligheid & Duurzaamheid | Lasten | Baten | Saldo |
Mutaties Baten en Lasten: | |||
Afval | 47 | -208 | -161 |
Een voordeel van € 47.000 op taakveld Afval wordt veroorzaakt door niet besteed budget voor onderzoek en advies en lagere urentoerekening van personeel. | 47 | 47 | |
Een lagere opbrengst op taakveld Afval van € 208.000 als gevolg van een lagere Nedvang bijdrage op afvalscheiding (PMD) dan begroot. | -208 | -208 | |
Crisisbeheersing en brandweer | -1.054 | 162 | -892 |
Een nadeel van € 62.000 op taakveld Crisisbeheersing en brandweer als gevolg van een hogere bijdrage van de FLO-uitkering aan de VRH. | -62 | -62 | |
Voor het opvangen van fluctuaties van de kosten van de overgangsregeling FLO van oud medewerkers wordt de reserve FLO Brandweer omgezet in een voorziening FLO Brandweer conform de BBV-regels. | -996 | 162 | -834 |
Overige kleine verschillen | 4 | 4 | |
Milieubeheer | 379 | 5 | 384 |
Een voordeel van € 215.000 op taakveld Milieubeheer doordat de budgetten van duurzaamheidsbeleid en energietransitie niet volledig zijn benut in 2019. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve energie neutrale gemeenten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | 215 | 215 | |
Een voordeel van € 100.000 doordat het beschikbare incidentele budget voor geluidsmaatregelen rond de herinrichting van de S-bocht in Delfgauw niet is ingezet in 2019. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 100.000) hiervoor worden aangewend in 2020. | 100 | 100 | |
Het incidenteel beschikbaar gestelde budget voor energieadvies van €30.300 door de motie 'verduurzaming bestaande woningen in particulier eigendom', is niet benut in 2019. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het budget worden aangewend in 2020. | 30 | 30 | |
Door intensieve handhaving op bijplaatsingen en dumpingen van vuil en illegale stort zijn er minder kosten gemaakt voor de opruiming hiervan. | 29 | 29 | |
Overige kleine verschillen | 5 | 5 | 10 |
Openbare orde en veiligheid | -116 | 22 | -94 |
Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige Baten Lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -116 | - | -116 |
Hogere legesopbrengsten APV doordat er meer vergunningen zijn afgegeven dan geraamd in 2019. | - | 22 | 22 |
Riolering | -83 | -17 | -100 |
Het taakveld riolering is kostendekkend. Dit betekent dat eventueel saldo wordt verrekend met de egalisatievoorziening rioleringen. In 2019 is het voordelig saldo op taakveld rioleringen € 470.000 hoger dan begroot. Dit bedrag wordt gestort in de egalisatievoorziening rioleringen. | -469 | -469 | |
Het voordeel op rioleringen wordt veroorzaakt door lagere lasten dan geraamd op de budgetten onderzoek en advies riolering, vrijverval riolering, drukriolering en kwijtscheldingen. Tevens een hogere legesopbrengst dan geraamd als gevolg van woningbouwrealisatie. | 136 | 183 | 319 |
Het samenwerkingsverband NAD heeft in 2020 minder uitgegeven dan begroot. Hierdoor zijn zowel de lasten als de baten 200k lager. | 200 | -200 | 0 |
Het ontvangen budget in het kader van de DPRA-voucher is niet volledig benut in 2019. Door middel van een verzoek om resultaatbestemming kan het resterende bedrag (€ 50.176) hiervoor worden aangewend in 2020. | 50 | 50 | |
Mutaties Reserves: | |||
Afval | - | 205 | 205 |
Doordat de egalisatievoorziening afval is uitgeput, wordt het nadeel op taakveld Afval gedekt vanuit de algemene reserve. | 205 | 205 | |
Crisisbeheersing en brandweer | 108 | 789 | 897 |
Voor het opvangen van fluctuaties van de kosten van de overgangsregeling FLO van oud medewerkers wordt de reserve FLO Brandweer omgezet in een voorziening FLO Brandweer conform de BBV-regels. | 108 | 789 | 897 |
Milieubeheer | 0 | -215 | -215 |
De uitgaven op het budget duurzaamheidsbeleid en energietransitie zijn lager dan begroot. Hierdoor een lagere onttrekking aan de reserve energie neutrale gemeenten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | -215 | -215 | |
Totaal programma Veiligheid & Duurzaamheid | -719 | 743 | 24 |
Investeringen
Investeringsbudget | ||||
---|---|---|---|---|
Veiligheid en duurzaamheid | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2019 | Werkelijke uitgaven 2019 | Restant | afsluiten / handhaven |
731096 Vrijvervalriolering Pijnacker Noord (2018) | 126.458 | 126.669 | -211 | Afsluiten |
731116 Vrijvervalriolering voorbereiding Klapwijk (2018) | 64.990 | 64.990 | 0 | Afsluiten |
731117 Werkplekken ICT gemalendienst Ambachtsweg (2019) | 67.000 | 73.430 | -6.430 | Afsluiten |
731118 Huisv.gemalendienst NAD Ambachtsw.(bouwkundig)('19 | 115.000 | 115.464 | -464 | Afsluiten |
373.448 | 380.553 | -7.105 | Totaal af te sluiten | |
731016 Vrijvervalriolering - Pijnacker Noord (2019) | 1.207.000 | 868.805 | 338.196 | Handhaven |
731079 Vrijverval riolering Koningshof, fase 7 (2017) | 360.908 | 80.973 | 279.935 | Handhaven |
731089 GRP18-21: gemalen electromechanisch(2018) | 153.215 | 98.156 | 55.059 | Handhaven |
731091 Vervangen gemaal Ruyven - bouwkundig (2016) | 145.562 | 54.942 | 90.620 | Handhaven |
731093 Vrijverval riolering Koningshof, fase 8 (2017) | -114 | 0 | -114 | Handhaven |
731111 GRP18-21: vrijvervalriol.Klapwijk-fase 1 (2019) | 0 | 40.119 | -40.119 | Handhaven |
1.866.571 | 1.142.994 | 723.577 | Totaal te handhaven | |
Totaal Veiligheid en duurzaamheid | 2.240.019 | 1.523.548 | 716.471 |