Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2019 weer.

Nr.

Activiteit

Resultaat

Realisatie 2019

801

Handhavingsuitvoeringsplan 2019

Resultaten conform het Handhavingsuitvoeringsplan 2019

Het college stelt jaarlijks, op basis van de prioriteiten uit de Beleidsnota Toezicht en Handhaving 2018-2022 een Handhavingsuitvoeringsplan vast. Het uitvoeringsplan 2019 is in mei 2019 door het college vastgesteld en ter informatie aan de raad gezonden. Het plan is conform planning uitgevoerd.

802

Uitvoeringsplan integrale veiligheid 2018-2019

Resultaten conform het Uitvoeringsplan integrale veiligheid 2018-2019

Het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid 2018 - 2019 is volgens planning gerealiseerd. In het eerste kwartaal van 2020 wordt de raad over de resultaten geïnformeerd.

803

Handhavend optreden met het oog op openbare orde en veiligheid

Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten op basis van Uitvoeringsplan integrale veiligheid en Handhavingsuitvoeringsplan

In februari heeft de raad de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) omgevingsrecht vastgesteld. Hierbij is afgesproken dat de jaarlijkse rapportage over Toezicht en Handhaving voor 2019 komt te vervallen. De volgende rapportage Toezicht en Handhaving wordt, gelijktijdig met de tweejaarlijkse rapportage Integrale Veiligheid, in 2020 aangeboden aan de raad.

804

Evalueren Uitvoeringsprogramma duurzame energie en energieneutraliteit 2016-2018

Evaluatie Uitvoeringsprogramma duurzame energie en energieneutraliteit 2016-2018 op realisatie activiteiten en organisatievorm

In januari 2016 heeft de raad de Thematische structuurvisie duurzame energie & energieneutraliteit vastgesteld. Als uitwerking van de visie is voor de toen resterende collegeperiode een Uitvoeringsprogramma 2016-2018 opgesteld. Bij de vaststelling is afgesproken om het Uitvoeringsprogramma begin 2019 te evalueren. De evaluatie is in mei 2019 ter informatie aan de raad aangeboden. De uitkomsten van de evaluatie worden gebruikt bij de uitwerking van de startnotitie Energietransitieplan die de raad in januari heeft vastgesteld.

805

Faciliteren van verdere ontwikkeling van lokale warmtenetten en een regionaal warmtenet binnen de glastuinbouwgebieden in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp

Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten conform plan van aanpak verduurzaming warmtevoorziening

In 2018 heeft de raad ingestemd met het Plan van Aanpak Verduurzaming van de Warmtevoorziening. In het plan van aanpak is een werkwijze ontwikkeld voor de verduurzaming van de warmtevoorziening van de glastuinbouw en stedelijke omgeving. Afgesproken is dat de gemeenteraad jaarlijks op de hoogte gesteld wordt van de vordering van de uitvoering door middel van een voortgangsrapportage. De rapportage gaat in op de resultaten die behaald zijn op de werklijnen duurzame warmtenetten, gasloze wijken en verbetering energieprestatie bestaande bouw in de periode 2019-2020. Tevens wordt een financiële verantwoording gegeven. De voortgangsrapportage 2019 is in het eerste kwartaal aan de raad voorgelegd.

806

Faciliteren van verdere ontwikkeling van lokale warmtenetten en een regionaal warmtenet binnen de glastuinbouwgebieden in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp

Warmte Samenwerking Oostland (onderdeel voortgangsrapportage)

De gemeente vormt met de gemeenten Lansingerland, Waddinxveen, Zuidplas en LTO Glaskracht, sinds 1 april 2018 de Warmte Samenwerking Oostland (WSO). Het doel van de WSO is om te komen tot een gebiedsdekkende warmte- infrastructuur voor zowel de glastuinbouw als de gebouwde omgeving in de komende 5 à 7 jaar. Hiervoor heeft de WSO in 2019 een verkenning uitgevoerd samen met de belangrijkste stakeholders naar een gebiedsdekkend Warmtesysteem in Oostland. Hierbij is in de scope van de WSO ook Zoetermeer opgenomen. Op basis van de verkenning is een plan van aanpak voor het vervolg opgesteld. Het plan van aanpak is in december 2019 geaccordeerd door de betrokken gemeenten. Over de voortgang wordt de raad in de voortgangsrapportage in het eerste kwartaal van 2020 nader geïnformeerd.

807

Pilot haalbaarheidsstudie gasloos Klapwijk

Vertalen resultaten pilot haalbaarheidstudie Gasloos Klapwijk naar handelingsperspectief voor gemeente

In Klapwijk wordt de komende jaren gewerkt aan het vervangen van de riolering en het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte. Onderdeel van deze werkzaamheden is het verwijderen en weer terugplaatsen van de gasleiding. In het plan van aanpak Verduurzaming Warmtevoorziening is door het vorige college een project met de naam Gasloos Klapwijk opgenomen. Er werd een kans gezien om de wijk te verduurzamen en de werkzaamheden die daarvoor nodig zijn gelijktijdig uit te voeren met de rioleringswerkzaamheden. Dit bleek echter niet haalbaar. Met de startnotitie Energie wordt nu invulling gegeven aan de opgave waar we voor staan. Onderdeel van de startnotitie is het opstellen van een gemeentebreed energietransitieplan uitgesplitst per wijk. De gemeente is verplicht om dit plan aan het Rijk op te leveren in 2021. In dit plan wordt ook Klapwijk meegenomen.

808

Leveren bijdrage aan Regionale Energie Strategie MRDH

Regionale Energie Strategie MRDH

In het Energieakkoord is afgesproken dat iedere regio een Regionale Energiestrategie (RES) opstelt voor 2030 met een doorkijk naar 2050. De RES wordt door de 23 MRDH gemeenten in twee stappen conform de landelijke planning opgesteld: concept RES 1 juni 2020 en definitieve RES 1 maart 2021. De ruimtelijke afwegingen van oplossingen voor ons grondgebied worden voorgelegd aan de raad. De raad zal op gezette tijden en in wisselwerking tussen het Lokale Energietransitieplan, de Omgevingsvisie en de RES, stap voor stap komen tot het vaststellen van de Regionale Energiestrategie. De definitieve RES wordt in maart 2021 door de gemeenteraden vastgesteld.

809

Opstellen Marsroute 2050

Een vastgesteld plan in de vorm van een startnotitie om te komen tot een energieneutrale gemeente in 2050

In februari 2019 heeft de raad de startnotitie 'Energietransitie Pijnacker-Nootdorp' vastgesteld. Deze startnotitie is een vervolgstap om te komen tot een energieneutraal Pijnacker-Nootdorp. Het is de eerste uitwerking van de doelstellingen in het Hoofdlijnenakkoord 2018-2022 en de Uitvoeringsagenda 2018-2022. De wens is om samen met de samenleving een stappenplan (marsroute) energietransitie op te stellen en dit vast te leggen in convenanten.

810

Duurzaam en doelmatig beheer en onderhoud van hemelwater-afvoer en riolering

Uitvoering conform Gemeentelijk Rioleringsplan 2018 - 2021

Het beheer van de riolering wordt uitgevoerd op basis van het vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). De onderhoudsbestekken zijn tijdig aanbesteed en uitgevoerd.

811

Invoeren Omgekeerd Inzamelen volgens Uitvoeringsplan Grip op Grondstoffen

Uitrol Omgekeerd Inzamelen in vervolgwijken

In 2018 is in de startwijken Klapwijk en Emerald Het Nieuwe Inzamelen (HNI) ingevoerd. In januari is in de gehele gemeente bij alle grondgebonden woningen een papiercontainer uitgezet. In het vierde kwartaal is de raad via de 'Voortgangsrapportage en vooruitblik HNI' geïnformeerd en is de voortgang en de planning van HNI in de raad besproken. In het eerste kwartaal van 2020 leggen wij een locatieplan voor de uitrol van HNI in de wijken met minicontainers ter inzage en nemen wij voor de wijken met ondergrondse verzamelcontainers een besluit over de in de toekomst te gebruiken middelen om in te zamelen.

812

Duurzaam en doelmatig beheer en onderhoud van hemelwater-afvoer en riolering

Vaststellen GR Centrumregeling samenwerking gemalendienst

De gemeenteraad heeft in maart 2019 ingestemd met de vorming van de GR Centrumregeling samenwerking gemalendienst. Pijnacker-Nootdorp verzorgt sinds oktober 2019 vanuit deze GR het beheer en onderhoud van de gemalen en persleidingen voor de gemeenten Delft en Leidschendam-Voorburg. Met de vorming van de GR wordt beoogd om kennis te bundelen en kwetsbaarheid in de uitvoering te verminderen.