Toelichting op de balans
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2019 weer.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | BW 01-01-2019 | Investe-ringen | Correcties op BW van 01-01-2019 | Desinves-teringen | Afschrij-ving | Bijdragen derden | BW 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderzoek en ontwikkeling | 26 | 277 | 26 | 131 | 146 | ||
Totaal | 26 | 277 | 26 | 131 | 146 |
Belangrijkste investeringen 2019 Onderzoek en ontwikkeling
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
Voorbereidingskrediet gebiedsvisie Hart van Nootdorp | 146 | |
Ruijven Noord: 2e voorbereidingskrediet | 131 | 131 |
Totaal | 277 | 131 |
Materiële vaste activa met een economisch nut
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2019 weer.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | BW 01-01-2019 | Investe-ringen | Correcties op BW van 01-01-2019 | Desinves-teringen | Afschrij-ving | Bijdragen derden | BW 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 28.067 | 485 | 8.447 | 209 | 30 | 19.866 | |
Bedrijfsgebouwen | 55.892 | 700 | 164 | 2.259 | 92 | 54.077 | |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 37.990 | 516 | -30.208 | 720 | 39 | 7.539 | |
GWW werken gedekt door heffing | 0 | 1.334 | 30.208 | 1.568 | 29.974 | ||
Vervoermiddelen | 426 | 272 | 96 | 602 | |||
Machines, apparaten en inst. economisch nut | 5.652 | 1.218 | 1.208 | 5.662 | |||
Overige materiële vaste activa | 3.132 | 407 | 424 | 3.115 | |||
Totaal | 131.159 | 4.932 | 0 | 8.611 | 6.484 | 161 | 120.835 |
Het BBV schrijft voor dat in de balans onder de materiële activa de investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven apart worden opgenomen. Voor investeringen met dit karakter is met ingang van 2019 een aparte categorie gemaakt. Dit heeft betrekking op de grond, weg en waterbouwkundige werken voor een bedrag van € 30,2 mln.
De verzekerde waarde van de bedrijfsgebouwen bedraagt per eind 2017 € 140 mln. en € 22 mln. voor de inventaris. De gebouwen zijn verzekerd tegen de herbouwwaarde.
Belangrijkste investeringen 2019 Gronden en terreinen economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Desinves-tering | Bijdrage |
---|---|---|---|
DGW: veld 1 onderlaag+draaien (2019) | 9 | 1 | |
Sportp.Centrum: veld 3 kunstgras - onderlaag (2019 | 143 | 20 | |
Sportp.Centrum: veld 3-kunstgras-toplaag (2019) | 61 | 9 | |
Grond Meidoornlaan 7 C9019 | 1.200 | ||
Grond Oude Polder (naar maatschappelijke nut) | 4.547 | ||
Groen Boezem-Oost B6138 | 2.700 | ||
Grond nabij Monnikenweg 35a Pijnacker | 272 | ||
Totaal | 485 | 8.447 | 30 |
Belangrijkste investeringen 2019 Bedrijfsgebouwen economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Desinves-tering | Bijdrage |
---|---|---|---|
RKB Maria: permanente huisvesting | 57 | 72 | |
CBS Vlinderboom: uitbreiding 2019: bouw | 4 | ||
OBS Ackerswoude: permanente huisvesting | 4 | ||
Huisvesting statushouders | 164 | ||
Sporthal 's Gravenhout: vervanging vloer (2019) | 137 | 0 | 20 |
Cultura: bouwkundige aanpassingen (2019) | 249 | ||
Huisv.gemalendienst NAD Ambachtsw.(bouwkundig) | 116 | ||
Modernisering gem.kantoor:bouwkundige aanpassingen | 67 | ||
Modernisering gem.kantoor:overige aanpassingen | 66 | ||
Totaal | 700 | 164 | 92 |
Belangrijkste investeringen 2019 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken met economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
BHP OV19-22:masten&netwerk Pijnacker Noord | 69 | |
BHP OV 19-22: armaturen Pijnacker Noord | 49 | |
DGW: aanleg voetbalveld 10: aankoop grond | 123 | |
DGW: aanleg voetbalveld 10: onderbouw | 255 | 36 |
DGW: aanleg voetbalveld 10: toplaag gras | 20 | 3 |
Totaal | 516 | 39 |
Belangrijkste investeringen 2019 Vervoermiddelen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
Nissan Leaf Acenta XX-528-G (2019) | 30 | |
VW Crafter (V-516-XK)(2019) | 71 | |
UniCom Plus 1400 op tandemaanhangwagen | 64 | |
Nissan E-Nv200 Electric Optima V-019-XS (2019) | 33 | |
Nissan E-Nv200 Electric Optima V-020-XS (2019) | 33 | |
Nissan Nt400 Cabstar V-766-ZK (2019) | 41 | |
Totaal | 272 |
Belangrijkste investeringen 2019 Machines, apparaten en installaties economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
Huisvesting gemeentekantoor | 35 | |
Kantoorautomatisering | 739 | |
ICT – infrastructuur | 14 | |
ICT – basisregistratie | 47 | |
ICT – bedrijfsvoering (applicaties en hardware) | 164 | |
ICT – publieksdienstverlening | 186 | |
Cultura: vervanging warmtepomp | 33 | |
Totaal | 1.218 |
Belangrijkste investeringen 2019 Overige materiële vaste activa economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
RKB Keizerskroon: uitbr.2019: inr.groepen | 52 | |
Speelvoorzieningen | 184 | |
ICT gemeentekantoor | 24 | |
Modernisering gem.kantoor: meubilair | 147 | |
Totaal | 407 |
Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2019 weer.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | BW 01-01-2019 | Investe-ringen | Correcties | Desinves-teringen | Afschrij-ving | Bijdragen derden | BW 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken maatschappelijk nut | 11.909 | 12.992 | 4.547 | 1.180 | 640 | 4.397 | 23.231 |
Totaal | 11.909 | 12.992 | 4.547 | 1.180 | 640 | 4.397 | 23.231 |
Belangrijkste Investeringen 2019 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken met maatschappelijk nut
De investeringen betreffen met name investeringen in de openbare ruimte.
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken met maatschappelijk nut (bedragen x € 1.000) | Investering | Correcties | Desinves-tering | Bijdrage |
---|---|---|---|---|
Renovatie Virulypad | 1.005 | 408 | ||
BHP wegen 17-20: Pijnacker Noord | 671 | |||
Komkommerweg fase I | 4.298 | 438 | 932 | |
FES project Oostelijke Randweg | 2.625 | 4.547 | 742 | 798 |
FES project groen/blauwe dooradering | 1.588 | 1.588 | ||
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 | 21 | |||
Verkeersafwikkeling bedrijvenpark Ruyven | 279 | 85 | ||
BHP wegen 17-20: Pijnacker Noord | 575 | |||
BHP wegen 17-20: Polderweg | 148 | |||
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 1 | 120 | |||
Renovatie Pijnacker Noord: wegen | 271 | |||
Bruggen-beton Koningshof | 520 | |||
Brug beton Zuideindseweg | 125 | |||
Brug Zuiderstraat, Nieuwk.weg, Ambachtshof | 249 | |||
Damwand Katwijkerlaan | 17 | |||
Klapwijk:experiment ondergrondse waterbuffer | 19 | |||
Klapwijk: opstellen klimaatbestendig ontwerp | 40 | |||
Lint Oude Leede, 2e fase | 29 | 29 | ||
Ruijven Zuidpolder | 50 | 381 | ||
Renovatie groen ISV Pijnacker-Noord | 160 | |||
Inrichting Boezemzoom | 25 | 25 | ||
Verbinding Reesloot met Balijbos | 6 | 6 | ||
Inrichting kavels/waterverband Molenlaan | 76 | 76 | ||
BHP groen 19-22: Koningshof Bosgebied | 75 | |||
Katwijkerbuurt | 29 | 29 | ||
Overig | 11 | |||
Totaal | 12.992 | 4.547 | 1.180 | 4.397 |
Financiële vaste activa
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2019 weer
Financiële vaste activa | BW 01-01-2019 | Opname | Aflossingen | Voorziening mogelijke tekorten | BW 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekking deelnemingen | 561 | 561 | |||
Leningen aan woningbouwcorporaties | 12 | 1 | 11 | ||
Overige langlopende geldleningen | 5.268 | 2.327 | 1.630 | 5.965 | |
Totaal | 5.841 | 2.327 | 1.631 | 6.537 |
Kapitaalverstrekking deelnemingen
Op 31 december 2019 is de gemeente Pijnacker-Nootdorp in het bezit van de volgende nominale aandelen:
- 57.564 aandelen BNG ter waarde van afgerond € 131.000
- 104.295 aandelen Stedin Holding N.V. ter waarde van € 185.000
- 104.295 aandelen Eneco Groep N.V. ter waarde van € 1.000
- 159.146 aandelen Dunea ter waarde van € 244.000
Gebeurtenis na balansdatum
In maart 2020 heeft de gemeente (conform raadsbesluit) alle aandelen van Eneco Groep N.V. met een boekwaarde van € 1.042 verkocht. Hiervoor heeft de gemeente een bedrag ontvangen van € 85.395.723 ontvangen waardoor in 2020 een incidentele boekwinst is gerealiseerd van ruim € 85,3 miljoen. Deze ontvangst en boekwinst heeft tot gevolg dat onder andere de liquiditeit, solvabiliteit en vermogenspositie sterk verbeteren.
Leningen woningbouwcorporaties
De leningen die zijn verstrekt aan de woningbouwcorporaties betreffen leningen aan Vestia. Nieuwe leningen voor woningbouwcorporaties worden in het algemeen op de kapitaalmarkt aangetrokken onder garantstelling van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. De gemeente heeft in dit fonds een garantieverlening door middel van haar zogenaamde achtervangpositie.
Overige langlopende geldleningen
In het verleden hadden de medewerkers van de gemeente Pijnacker de mogelijkheid een annuïtaire hypothecaire geldlening af te sluiten. Momenteel worden geen nieuwe geldleningen meer verstrekt en daarop is in 2019 € 7.000 afgelost. De verstrekte duurzaamheidslening Ammerlaan bedraagt per 31-12-2019 € 3,54 mln. De overige langlopende leningen betreffen de leningen inzake de startersleningen (€ 9.000 afgelost), duurzaamheidsleningen (per saldo verstrekt € 460.000 ) en leningen op cultuurgebied (per saldo € 253.000 verstrekt).
Vlottende activa
Voorraden
De specificatie van deze post luidt als volgt:
Voorraden (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie) | 38.155 | 44.720 |
Voorziening nadelige complexen | 7.897 | 8.526 |
Totaal | 30.258 | 36.194 |
Onderhanden werk
Van de actieve grondexploitaties kan van het verloop van de boekwaarden in 2019 het volgende overzicht worden weergegeven.
Toelichting op de balans ten aanzien van bouwgronden per 31-12-2019 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Complex (x € 1.000) | Boekwaarde per 31-12-2018 | Vermeer deringen 2019 | Vermin-deringen 2019 | Boekwaarde per 31-12-2019 | Nog te maken kosten | Nog te realiseren opbrengsten | Verwacht resultaat |
Actieve Grondexploitaties | 44.720 | 20.176 | 26.740 | 38.156 | 87.817 | 141.221 | 14.398 |
44.720 | 20.176 | 26.740 | 38.156 | 87.817 | 141.221 | 14.398 |
De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2019 is gebaseerd op de Actualisatie Grondexploitaties per 1 januari 2020 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses ter zake zoals opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De voorziening “Nadelige complexen” van ca. € 7,8 mln. betreft de beste inschatting op dit moment die omgeven is door de nodige risico’s, aannames en veronderstellingen die periodiek (twee keer per jaar) worden herzien. Deze periodieke herziening kan – mede gezien de huidige onzekere marktomstandigheden – leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties. De voorziening is in mindering gebracht op de voorraden.
Ackerswoude
Het project Ackerswoude heeft een negatieve eindwaarde van € 7,5 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn reeds voor 95% van de opbrengsten contracten met derden gesloten, waardoor de resterende risico's voor de gemeente voor wat betreft de nog te realiseren opbrengsten beperkt zijn. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
- Kosten bouw- en woonrijpmaken vallen hoger uit dan verwacht.
- Onvoldoende capaciteit wegen in en rondom Ackerswoude voor woon- en bouwverkeer.
Bedrijvenpark Heron
Het project Bedrijvenpark Heron heeft een positieve eindwaarde van € 1,8 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor 70% van de opbrengsten contracten met derden gesloten, waardoor de resterende risico's voor de gemeente voor wat betreft de nog te realiseren opbrengsten beperkt zijn. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
- Er kan minder grond worden uitgegeven i.v.m. de verbetering van het stationsplein
- De gemeente Den Haag houdt onvoldoende rekening met het profiel van het bedrijvenpark bij de verkoop van de percelen, die zij in eigendom hebben.
Boezem-Oost
Het project Boezem-Oost heeft een positieve eindwaarde van € 4,2 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor 40% van de opbrengsten contracten met derden gesloten. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
- De verwachte vierkante meter prijzen voor de vrije kavels worden niet gerealiseerd.
- Een bedrijf, dat valt binnen milieucategorie 4, grond afneemt.
Pijnacker-Zuid
Het project Pijnacker-Zuid heeft een positieve eindwaarde van € 13,7 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor 65% van de opbrengsten contracten met derden gesloten. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
- Het aandeel sociale woningbouw in het deelgebied Centrumlijn 39% moet bedragen.
- De vertraging van de oplevering van woningen in deelgebied Centrumlijn door de aanleg van het warmtenet.
- Er is bodemvervuiling aanwezig in het deelgebied Centrumlijn. Er wordt op dit moment onderzocht of het beschikbare budget voldoende is om de kosten te dekken.
Tuindershof
Het project Tuindershof heeft een positieve eindwaarde van € 4,2 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor 80% van de opbrengsten contracten met derden gesloten, waardoor de resterende risico's voor de gemeente voor wat betreft de nog te realiseren opbrengsten beperkt zijn. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
- De kosten voor het grondwerk vallen hoger uit dan begroot.
- Het beoogde referentieprogramma kan niet worden uitgevoerd.
Voor een nadere toelichting op deze posten wordt verwezen naar paragraaf 7, Grondbeleid, in deze jaarrekening.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De specificatie van deze post is als volgt:
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korten dan een jaar (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Vorderingen op openbare lichamen | 9.602 | 6.227 |
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist | 35.889 | 56.388 |
Overige vorderingen | 6.389 | 6.577 |
Voorziening dubieuze debiteuren | -1.108 | -1.950 |
Totaal | 50.771 | 67.242 |
De vordering op openbare lichamen betreft een bedrag van € 9,6 mln wegens nog te ontvangen BTW uit hoofde van het BTW compensatiefonds. De overige vorderingen betreffen:
Overige vorderingen (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Debiteuren algemeen | 3.767 | 3.394 |
Debiteuren belasting | 1.259 | 1.771 |
Debiteuren maatschappelijke zaken | 1.362 | 1.411 |
Totaal | 6.389 | 6.577 |
In het debiteurensaldo is een aantal posten opgenomen die naar verwachting oninbaar zijn.
Voor de verwachte oninbaarheid van deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren beschikbaar van € 1.108.362.
Schatkistbankieren
Op basis van de wet financiering decentrale overheden (wet Fido) is de gemeente verplicht om overtollige liquide middelen aan te houden in de schatkist. De gemeente is gerechtigd om een bepaald bedrag aan middelen buiten ’s Rijks schatkist aan te houden. Gerekend over een heel kwartaal mag het op dagbasis buiten ’s Rijks schatkist aangehouden bedrag gemiddeld niet hoger zijn dan het drempelbedrag. Het drempelgedrag wordt bepaald op basis van het begrotingstotaal, waarbij het drempelbedrag minimaal € 250.000 bedraagt.
(bedragen x € 1.000) | KW 1 | KW 2 | KW 3 | KW 4 |
---|---|---|---|---|
Drempelbedrag SKB | 1.056 | 1.056 | 1.056 | 1.056 |
Saldo banken | 415 | 535 | 502 | 704 |
Het drempelbedrag is in 2019 niet overschreden.
Liquide middelen
Dit saldo betreft het boekhoudkundige saldo volgens de dagafschriften per 31 december 2019. Het saldo van de liquide middelen is als volgt te specificeren:
Saldo Liquide middelen (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Rabobank | 2 | 3 |
ING | 0 | 3 |
BNG | 1.161 | 682 |
Totaal | 1.163 | 688 |
Overlopende activa
De specificatie van de post overlopende activa is als volgt:
Overlopende activa (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Vooruitbetaalde bedragen | 2.001 | 2.029 |
Nog te ontvangen overige overheidslichamen | 50 | 55 |
Overige nog te ontvangen bedragen | 3.408 | 2.183 |
Totaal | 5.460 | 4.267 |
Eigen vermogen
Het eigen vermogen bestaat uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Het resultaat over 2019 is, in afwachting van nadere besluitvorming, afzonderlijk in de balans opgenomen en bedraagt € 2.724.193.
Het verloop van het eigen vermogen in het verslagjaar 2019 is als volgt:
Eigen vermogen (bedragen x € 1.000) | |
---|---|
Saldo per 1 januari 2019 | 85.760 |
Voordelig exploitatieresultaat 2019 | 2.724 |
Overige vermeerderingen | 20.881 |
Verminderingen | 24.134 |
Saldo per 31 december 2019 | 85.231 |
Van het verloop van de reserves kan het volgende overzicht worden gegeven:
Algemene reserve (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | Toename | Afname | Vrijval | 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 37.418 | 7.455 | 14.928 | 29.945 | |
Totaal algemene reserve | 37.418 | 7.455 | 14.928 | 29.945 |
Bestemmingsreserves (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | Toename | Afname | Vrijval | 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
Arbeidsvoorwaardenbeleid | 69 | 0 | 0 | 69 | 0 |
Reserve gemeentelijke huisvesting | 7.109 | 0 | 393 | 6.716 | |
FES Oostelijke Randweg | 5.328 | 1.712 | 0 | 7.040 | |
Komkommerweg | 3.438 | 0 | 0 | 3.438 | |
ISV Pijnacker Noord | 1.229 | 0 | 27 | 1.202 | |
Ruijven Zuid-Polder | 625 | 0 | 0 | 625 | |
Bedrijfsvoering | 1.711 | 144 | 193 | 1.662 | |
De Groene Wijdte | 3.882 | 0 | 133 | 3.749 | |
Stanislascollege | 8.043 | 0 | 259 | 7.784 | |
Kapitaallasten renovatie scholen Pijnacker-Noord | 358 | 0 | 32 | 326 | |
FLO Brandweer | 889 | 0 | 889 | 0 | |
Wonen | 23 | 0 | 0 | 23 | 0 |
Beheer en onderhoud Groenzoom | 2.218 | 0 | 159 | 2.059 | |
Ruyven Noord (beheer) | 496 | 0 | 59 | 437 | |
Sociaal Domein | 2.909 | 0 | 673 | 2.236 | |
Huisvesting statushouders | 1.269 | 0 | 10 | 1.259 | |
Energieneutrale gemeente | 122 | 500 | 75 | 547 | |
Particuliere initiatieven | 62 | 0 | 28 | 34 | |
Beheer Dobbeplas | 354 | 0 | 0 | 354 | |
Afschr.lasten herinrichting Raadhuisplein | 500 | 25 | 0 | 525 | |
Groene Keizer | 285 | 0 | 0 | 285 | |
Hier past een boom | 40 | 0 | 0 | 40 | |
Modernisering gemeentekantoor | 500 | 0 | 25 | 475 | |
Openbare verlichting | 337 | 0 | 0 | 337 | 0 |
Groot onderhoud en renovaties buitensport | 491 | 0 | 491 | 0 | |
Kwaliteitsverbetering Groenzoom | 547 | 0 | 0 | 547 | |
Kapitaallasten ICT uitvoeringsplan | 261 | 0 | 97 | 164 | |
Algemene uitkering oude jaren | 503 | 0 | 490 | 13 | |
Best.res. Cultuur | 0 | 89 | 0 | 89 | |
Best.res. Verbinding Groenzoom-Balijbos | 0 | 262 | 0 | 262 | |
Schoollokaties Ackerswoude en Keijzershof | 0 | 10.581 | 0 | 10.581 | |
Best.res school de Regenboog | 0 | 111 | 0 | 111 | |
Totaal bestemmingsreserves | 43.598 | 13.424 | 4.033 | 429 | 52.561 |
Exploitatieresultaat (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | Toename | Afname | Vrijval | 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
Huidig boekjaar | 2.724 | 2.724 | |||
Voorgaand boekjaar | 4.744 | 4.744 | |||
Totaal eigen vermogen | 85.760 | 23.603 | 23.705 | 429 | 85.231 |
Toelichting Reserves
Algemene Reserve
In deze reserve worden de middelen opgenomen waarover de raad nog geen definitief besluit heeft genomen. In 2019 is in totaal een bedrag van afgerond € 7,5 mln. aan de algemene reserve onttrokken.
De toevoegingen betreffen:
- saldo Jaarrekening 2018 € 3.804.224
- winstprognose grexen 2019 € 2.851.777
- Actualisatie Grexen € 842.000
- saldo project Hofland € 127.487
- bijdrage openbare verlichting € 336.909
- verkoop Klapwijkseweg €243.000
- vrijval diverse posten, zie toelichting in de bestemmingsreserve € 92.167
De onttrekkingen afgerond zijn:
- afboeken rente strategisch vastgoed en af te stoten vastgoed € 391.594
- vorming reserve schoollokaties Ackerswoude en Keijzershof € 9.797.988
- voorbereidingskrediet Ackerswoude en Keijzershof € 125.500
- Stichting Cultura & Zo € 70.000
- voorziening onderhoud gebouwen € 190.000
- bijdrage kostendekkendheid afval € 630.284
- dotatie aan reserve FES € 1.712.000
- bijdrage personeelsimpuls € 651.000
- indexering onderwijshuisvesting € 768.965
- actualisatie Grexen € 484.807
- diverse posten € 105.228
Toelichting Bestemmingsreserves
Reserve lokaal arbeidsvoorwaardenbeleid
Bij de Kadernota 2019 is besloten tot opheffing van deze reserve. Het bedrag van € 68.850 valt vrij ten gunste van de algemene reserve.
Reserve gemeentelijke huisvesting
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de kapitaallasten van de investeringen in gemeentelijke huisvesting. In 2019 is een bedrag van € 393.343 onttrokken voor de afschrijving van de investering in huisvesting.
Reserves FES Oostelijke Randweg, Komkommerweg, Ruyven Zuid-Polder, Pijnackerse Poort en ISV Pijnacker-Noord
Met ingang van 2011 zijn aparte reserves gevormd voor de financiering van de bovenwijkse voorzieningen die buiten de bestemmingsplangrenzen van de grondcomplexen liggen. Een storting in de reserve van € 1.712.000 met betrekking tot het weggevallen van (provinciale) subsidieopbrengsten en anderzijds vertraagde realisatie van de Oostelijke Randweg.
Reserve Bedrijfsvoering
Deze reserve betreft de dekking van kosten die voortvloeien uit het organisatieontwikkeling traject. De storting van € 143.900 komt voort uit het resultaat van 2018.
Reserve De Groene Wijdte
Deze reserve is gevormd voor de bouw en inrichting van een nieuwe sporthal en het verleggen van de sportvelden van Avanti. In 2019 is een bedrag van € 133.303 onttrokken voor de dekking van de kapitaallasten.
Reserve Stanislascollege
Deze reserve is gevormd voor de realisatie van vervangende nieuwbouw voor het Stanislascollege. De onttrekking van € 259.600 betreft de kapitaallasten 2019.
Reserve kapitaallasten scholen Pijnacker-Noord
Deze reserve is gevormd voor de realisatie en het beheren van voldoende en kwalitatief goede onderwijs- en welzijnsaccomodaties. De onttrekking van € 32.043 betreft de kapitaallasten 2019.
Reserve FLO Brandweer
Met ingang van 2019 wordt de reserve FLO Brandweer omgezet in een voorziening, dit in verband met de wettelijke voorschriften .
Reserve Wonen
Bij de Kadernota 2019 is besloten tot opheffing van deze reserve. Het bedrag van € 23.317 valt vrij ten gunste van de algemene reserve.
Reserve Groenzoom
Op 4 december 2013 is besloten de afkoopsom beheer van de Provincie te storten in deze reserve. Beheer- en onderhoudskosten over 2019 bedragen € 159.289.
Reserve Ruyven Noord (beheer)
Vanaf 1 januari 2017 heeft de gemeente de beheerverantwoordelijkheid gekregen voor het gebied Ruyven-Noord. Hiervoor is van de provincie een afkoopsom van € 646.473 ontvangen. Een bedrag van € 496.473 is gestort in deze reserve voor de dekking van de kosten van regulier onderhoud. De onderhoudskosten over 2019 bedragen € 58.848.
Reserve Sociaal Domein
Door middel van resultaatbestemming 2013 is deze reserve gevormd om de gevolgen van de decentralisatie op te vangen met flankerend beleid. De onttrekking van € 672.766 betreft de gemaakte kosten in 2019.
Reserve Huisvesting statushouders
Ten laste van de Algemene Reserve is er voor de huisvesting van statushouders een aparte reserve gevormd. De onttrekking van € 10.000 betreft de gemaakte kosten in 2019.
Reserve Energieneutrale gemeente
Deze reserve betreft het werkbudget energie neutrale gemeente ingesteld door de gemeenteraad bij de Kadernota 2015. De onttrekking van € 75.000 betreft de uitvoering van onderzoeken en ondersteuning bij het Energietransitieplan.
Reserve particuliere initiatieven
Deze reserve is in 2017 gevormd vanuit de exploitatie voor stimulering van initiatieven en evenementen. De onttrekking van € 27.733 betreft de gemaakt kosten in 2019.
Reserve Herinrichting Raadhuisplein
Ten laste van de Algemene Reserve is bij de Kadernota 2017 besloten om voor het faciliteren van een compacter winkelcentrum Pijnacker een aparte reserve te vormen. De storting van € 25.228 betreft een aanvulling voor het dekken van de totale kosten voor het upgraden van het plein/centrum.
Reserve Modernisering gemeentekantoor
Voor kosten die voortkomen uit de maatregelen voor de modernisering van het gemeentekantoor is in een aanvullend besluit op de jaarrekening 2016 € 0,5 mln. uit de reserve bedrijfsvoering beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt nu in een aparte bestemmingsreserve gestort. In 2019 is een bedrag van € 24.550 onttrokken voor de dekking van de kapitaallasten.
Reserve openbare verlichting
Bij de Najaarsnota 2019 is besloten tot opheffing van deze reserve. Het bedrag van € 336.909 valt vrij ten gunste van de algemene reserve.
Reserve Groot onderhoud en renovaties buitensport
Bij de Najaarsnota 2019 is besloten tot opheffing van deze reserve. Een bedrag van € 180.000 wordt onttrokken en toegevoegd aan de voorziening Groot onderhoud en renovaties buitensport. Het resterende bedrag wordt onttrokken om de boekwaarde van de kunstgrasvelden af te boeken.
Reserve kapitaallasten ICT uitvoeringsplan
Deze reserve is gevormd voor dekking van de kapitaallasten van afgeronde projecten inzake het ICT uitvoeringsplan. In 2019 is een bedrag van € 96.521 onttrokken voor de dekking van de kapitaallasten.
Reserve Algemene uitkering oude jaren
Deze reserve is gevormd voor dekking van de verrekeningen van oude jaren van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. In 2019 is een bedrag van € 490.070 onttrokken voor de afrekening accres 2018.
Reserve Cultuur
Door middel van resultaatbestemming 2018 is deze reserve gevormd. In 2018 is vooruitlopend op de cultuurnota een begin gemaakt met een startnotitie. Het voorstel om de niet ingezette middelen 2018 in te zetten voor komende uitvoeringsagenda.
Reserve Verbinding Groenzoom – Balijbos
De afwikkeling van de Ruimte voor Ruimte regeling geeft een voordeel op de exploitatie van 2018 voor een bedrag van € 262.386. Middels resultaatbestemming wordt dit bedrag toegevoegd aan deze reserve.
Reserve schoollokaties Ackerswoude en Keijzershof
Deze reserve is gevormd voor de dekking van de afschrijvingslasten van de scholen.
Reserve school De Regenboog
Deze reserve is gevormd voor de dekking van de afschrijvingslasten voor De Regenboog school.
Voorzieningen
Voorzieningen betreffen toekomstige financiële verplichtingen en risico’s. Voor de vorming van voorzieningen moet sprake zijn van een noodzaak en/of verplichting. Voorzieningen hebben als doel kostenegalisatie; door jaarlijks een bedrag in een voorziening te storten worden grote schommelingen in kosten voorkomen. Conform de comptabiliteitsvoorschriften wordt aan de voorzieningen geen rente toegerekend.
Ingevolge het besluit BBV is de voorziening dubieuze debiteuren onder de post overige vorderingen verantwoord en de voorziening nadelige complexen onder de voorraden aan de debetzijde van de balans verantwoord.
Het verloop van de voorzieningen (exclusief de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening nadelige complexen) in het verslagjaar 2019 is als volgt:
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) | |
---|---|
Saldo per 1 januari 2019 | 8.032 |
Vermeerderingen | 4.287 |
Verminderingen | 1.464 |
Saldo per 31 december 2019 | 10.854 |
De specificatie van de post voorzieningen is als volgt:
Voorziening (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | Toename | Afname | 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|
Onderhoud wegen | 3.082 | 705 | 723 | 3.064 |
Onderhoud gebouwen | 9 | 390 | 248 | 151 |
Baggerwerken | 51 | 87 | 0 | 138 |
Voorziening wethouders pensioenen | 2.647 | 802 | 103 | 3.346 |
Openbaar groen | 24 | 100 | 20 | 104 |
Civiele Kunstwerken | 685 | 323 | 208 | 800 |
Groot onderhoud/renovatie buitensport | 0 | 180 | 0 | 180 |
Riolering (egalisatie) | 1.489 | 703 | 0 | 2.192 |
Beheer Dobbeplas | 45 | 0 | 0 | 45 |
FLO Brandweer | 0 | 997 | 162 | 834 |
Totaal voorzieningen 2019 | 8.032 | 4.287 | 1.464 | 10.854 |
Voorziening onderhoud wegen
Deze voorziening is bedoeld voor een gelijkmatige verdeling van de onderhoudslasten over een aantal jaren. In 2019 is een bedrag van € 705.000 ten laste van de exploitatie in de voorziening gestort. Een bedrag van € 722.638 is ten laste van de voorziening onttrokken. Het onderhoud betrof voornamelijk de wegen in:
- Oude Leedeweg € 278.851
- Rijksstraatweg € 406.039
- Overig € 37.749
Voorziening onderhoud gebouwen
Deze voorziening is bedoeld voor de kosten van het groot onderhoud. Conform het beheerplan 2019-2022 is een bedrag van € 390.000 gestort. De onderhoudskosten in 2019 bedragen € 247.801.
Voorziening baggerwerken
Deze voorziening heeft als doel de egalisatie van de kosten van groot onderhoud. Conform begroting is in 2019 een bedrag van € 86.000 in de voorziening gestort.
Voorziening wethouderspensioenen
Deze voorziening is gevormd voor de pensioenbetaling aan voormalige wethouders. Een wethouder heeft bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd recht op een APPA-pensioen vanwege het wethouderschap. Hiervoor wordt door de gemeente een voorziening gevormd ter dekking van de toekomstige pensioenverplichting. Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd aan de voorziening.
De gehanteerde grondslagen voor de actuariële berekeningen van de wethouderspensioenen per 31-12-2019 zijn geactualiseerd (schattingswijziging);
- een rekenrente van 0,666% (per 1 januari 2020);
- de sterftetabel GBM/GBV 2013-2018 wordt gehanteerd;
- er wordt rekening gehouden met een leeftijdsterugtelling van 0 jaar voor mannen en vrouwen.
Voorziening openbaar groen
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van het onderhoud van het openbaar groen. Conform het beheerplan openbaar groen 2019-2022 is een bedrag van € 100.000 in de voorziening gestort. De onderhoudskosten van het openbaar groen bedraagt € 20.000 in 2019.
Voorziening Civiele kunstwerken
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van het groot onderhoud van de civiele kunstwerken. Voor een nadere toelichting zie hiervoor de paragraaf kapitaalgoederen.
Voorziening Groot onderhoud en renovaties buitensport
Deze voorziening is gevormd voor groot onderhoud en renovaties van buitensportfaciliteiten. In 2019 is éénmalig € 180.000 uit de bestemmingsreserve “groot onderhoud en renovaties buitensport onttrokken en toegevoegd aan de voorziening.
Voorziening Riolering (egalisatie)
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van het groot onderhoud van de riolering. Uit de exploitatie wordt een bedrag van € 703.203 gestort in de voorziening.
Voorziening FLO Brandweer
Deze voorziening is gevormd om de fluctuaties op te vangen van de kosten van de overgangsregeling FLO van oud medewerkers van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd groter dan 1 jaar
Tot de langlopende schulden behoren de door de gemeente opgenomen langlopende geldleningen. In het onderstaande overzicht wordt de opbouw van de langlopende schulden weergegeven. De leningen betreffen onderhandse geldleningen.
Langlopende geldleningen (bedragen x € 1.000) | 1-1-2019 | Toename | Aflossing | 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|
Pensioenfondsen/verzekeringsinstellingen | 62 | 0 | 5 | 57 |
Binnenlandse banken | 142.760 | 0 | 21.267 | 121.493 |
Totaal | 142.822 | 21.272 | 121.550 |
Over de langlopende leningen bedroeg de verschuldigde rente over 2019 € 4,1 mln
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Overige schulden
Het op de balans opgenomen bedrag betreft het saldo van de schulden per 31 december 2019 en is als volgt gespecificeerd:
Overige schulden (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Crediteuren algemeen | 7.586 | 6.313 |
BTW/Loonheffing | 1.873 | 1.695 |
Te betalen rente | 1.796 | 2.026 |
Totaal | 11.255 | 10.034 |
Overlopende passiva
Het saldo op de balans betreft de volgende posten:
Overlopende passiva (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 31-12-2019 | Boekwaarde 31-12-2018 |
---|---|---|
Vooruitontvangen voorschotten overheidslichamen | 1.849 | 4.913 |
Nog te betalen Jeugdzorg | 2.427 | 2.899 |
Nog te betalen bedragen | 5.236 | 2.867 |
Totaal | 9.512 | 10.679 |
In de post “nog te betalen Jeugdzorg” is een bedrag opgenomen van ruim € 800.000 over de jaren 2015 tot en met 2018 en is gebaseerd op de informatie van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden, die de regionale inkoop van de Jeugdzorg verzorgt. Gezien de beperkte afname in betalen in 2019 over deze 'oude jaren', is de kans aanwezig dat het daadwerkelijk “nog te betalen bedrag” lager is. Aangezien de in 2015 tot en met 2017 gedeclareerde kosten van de DBC's op basis van een bepaalde verhouding over de gemeenten worden verdeeld kan de definitieve afrekening anders zijn. Daarnaast mogen zorgaanbieders, volgens contract tot 5 jaar na data declareren.
Van de vooruit ontvangen voorschotten overheidslichamen kan het volgende verloopoverzicht worden gegeven.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Saldo 1-jan | Ontvangen 2019 | Vrijgevallen 2019 | Saldo 31-dec |
---|---|---|---|---|
Provincie Z-H ISV subsidie geluid | 14 | 0 | 0 | 14 |
Min.I&M: tijdelijke overgangsregeling ISV | 283 | 0 | 0 | 283 |
Provincie Z-H: renovatie Virulypad | 409 | 0 | 409 | 0 |
Provincie Z-H: subsidie Katwijkerbuurt | 374 | 4 | 29 | 349 |
Provincie Z-H: subsidie Ruijven Noord | 133 | 0 | 133 | 0 |
Min.I&M: subsidie geluidslawaai | 47 | 0 | 0 | 47 |
Haaglanden subsidie LOL 2 | 194 | 0 | 30 | 164 |
Gemeente Den Haag RMC | 39 | 0 | 39 | 0 |
MRDH: voorschot centrummanagement | 24 | 0 | 24 | 0 |
Prov. Z-H: FES | 2.332 | 0 | 2.332 | 0 |
Haaglanden: subsidie verbinding Reesloot | 472 | 0 | 7 | 465 |
Haaglanden: subsidie Molenlaan | 351 | 0 | 76 | 275 |
Prov. Z-H: subsidie Boezemzoom | 25 | 0 | 25 | 0 |
Samenwerkingsverband gemeenten: CoP | 34 | 42 | 73 | 3 |
Netwerk Schoon en Gezond Water | 34 | 29 | 14 | 49 |
Netwerk Afvalwaterketen Delfland | 148 | 176 | 125 | 200 |
Totaal | 4.913 | 251 | 3.316 | 1.849 |
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Gewaarborgde geldleningen
Van het verloop van de gegarandeerde geldleningen kan het volgende overzicht worden gegeven:
Soort garantie(bedragen x € 1.000) | Hoofdsom per | Mutaties 2019 | Hoofdsom per | Restantbedrag 1-1-2019 | Mutaties 2019 | Restantbedrag 31-12-2019 | Garantie per | Mutaties 2019 | Garantie per |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Instellingen en verenigingen | 1.818 | -1.324 | 494 | 232 | -30 | 202 | 148 | -21 | 127 |
Achtervang woningbouw | 329.326 | -58.127 | 271.199 | 247.489 | -10.483 | 237.006 | 3.986 | -131 | 3.855 |
Totaal | 331.144 | -59.451 | 271.693 | 247.721 | -10.513 | 237.208 | 4.134 | -151 | 3.982 |
De gemeente staat eind 2019 garant voor € 4,53 mln. Dit is opgebouwd uit 100% garanties en leningen waarbij de gemeente gedeeltelijk garant staat naast de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS). Deze leningen worden specifiek getoond in onderstaande tabel. De constructie met betrekking tot tertiaire achtervang wordt verderop beschreven.
Geldnemer | Ingang borg | Doel geldlening | Restant borgsom gemeente (x €1.000) | % garantie gemeente |
---|---|---|---|---|
Woningbouw | ||||
Rondom Wonen | 2000 | Schoolwoningen Delfgauw | 1.936 | 100 |
Interkerkelijke stichting voor Bejaardenzorg | 2000 | Appartementen | 1.920 | 100 |
Instellingen/verenigingen | ||||
Ruiterclub Pijnacker | 1995 | Bouw Kantine | 5 | 100 |
Ruiterclub Pijnacker | 2016 | Verbouwen manege | 55 | 50 |
Korfbalvereniging Avanti | 2006 | Nieuwbouw accommodatie | 47 | 100 |
Club de Petanque Folatre | 2010 | Nieuwbouw speelhal | 19 | 50 |
Stichting Pijnackers Denksport Huys (via NWB) | 2019 | Aankoop pand te Nootdorp | 557 | 100 |
Totaal | 4.539 |
De gemeente staat samen met het Rijk tertiair garant voor leningen van woningcorporaties. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw staat secundair garant. In totaal gaat het om € 237 mln. De zekerheidsstructuur wordt hieronder toegelicht.
Primaire zekerheid: de financiële middelen van de corporatie
De liquiditeitspositie en het eigen vermogen van een corporatie vormen de eerste zekerheid. Het WSW stelt eisen aan de kredietwaardigheid van de (aspirant-)deelnemers. De corporatie moet in eerste instantie zelf aan haar financiële verplichtingen kunnen voldoen. Zijn de financiële middelen op langere termijn van de corporatie niet toereikend? Dan kan de corporatie onder voorwaarden (sanerings)steun krijgen van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV).
Secundaire zekerheid: de borgstellingsreserve van het WSW
De borgstellingsreserve van het WSW vormt de tweede zekerheid. Als corporaties hun rente- en aflossingsverplichtingen niet nakomen, dan kan de financier het WSW aanspreken. Het risicovermogen dat WSW zelf aanhoudt, bedroeg ultimo 2018 € 534,8 mln.
Als de borgstellingsreserve van het WSW onder een bepaald garantieniveau komt of dreigt te komen (0,25% van het geborgde schuldrestant), dan heeft het WSW de plicht obligo’s op te vragen bij de WSW-deelnemers.
Als een financier het WSW aanspreekt, en het WSW betaalt voor een corporatie, dan krijgt het WSW een vordering op de desbetreffende deelnemer (regresrecht). De deelnemende corporatie heeft onroerende zaken in onderpand gegeven bij het WSW. De corporatie heeft zich verplicht deze onroerende zaken vrij van hypotheek te houden en er op eerste verzoek van het WSW een hypotheekrecht te vestigen voor het WSW. Daarnaast kan het WSW ook een aanspraak doen op het overige bezit. Zo wordt de schade bij het WSW zo veel mogelijk beperkt.
Tertiaire zekerheid: Rijk en gemeenten
De gemeente staat gezamenlijk met het Rijk als derde garant wanneer na het opvragen van de obligo’s en het uitoefenen van het regresrecht het WSW nog steeds niet kan voldoen aan de verplichting. Op verzoek van het WSW verstrekken het Rijk en gemeenten in dat geval renteloze leningen aan het WSW. Dit is geregeld in zogeheten achtervangovereenkomsten. Dit alles biedt de geldverstrekkers ultieme zekerheid. (bron: www.wsw.nl)
Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
Per 31 december 2019 bedragen de restantverplichtingen € 16,844 mln. en het bedrag aan opgebouwde vakantiedagen bedraagt € 0,78 mln. De toegestane kredietlimiet bij de Bank Nederlandse Gemeenten bedraagt € 15 mln.
Gebeurtenissen na balansdatum
Verkoop aandelen Eneco Groep N.V.
In maart 2020 heeft de gemeente (conform raadsbesluit) alle aandelen van Eneco Groep N.V. met een boekwaarde van € 1.042 verkocht. Hiervoor heeft de gemeente een bedrag ontvangen van € 85.395.723 ontvangen waardoor in 2020 een incidentele boekwinst is gerealiseerd van ruim € 85,3 miljoen. Deze ontvangst en boekwinst heeft tot gevolg dat onder andere de liquiditeit, solvabiliteit en vermogenspositie sterk verbeteren.
COVID-19
De uitbraak van COVID-19 (corona) eind februari 2020 heeft een enorme impact op ons allemaal. De wereldwijde pandemie leidt tot ongekende omstandigheden. Voor de aanpak van COVID-19 kijken wij wat we, aanvullend op de landelijke maatregelen van het Rijk, kunnen doen. Dit raakt veel beleidsterreinen van onze organisatie. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden en van noodzakelijke (digitale) besluitvorming en hebben daarvoor de nodige interne maatregelen genomen.