Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op vier prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2019 weer.

Nr.

Activiteit

Resultaat

Realisatie 2019

201

In samenwerking met het bedrijfslevens de economische visie actualiseren

Met ondernemers opgestelde actualisatie op de economische visie op basis van een startnotitie

In oktober 2019 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden waar de raad en het economisch platform op een interactieve manier hebben kunnen reageren op de 80% versie van de geactualiseerde economische visie. Op 19 december 2019 heeft de raad de geactualiseerde economische visie vastgesteld.

202

In samenwerking met het bedrijfsleven een uitvoeringsagenda opleveren gekoppeld aan de geactualiseerde economische visie

Met ondernemers afgestemde lokale economische uitvoeringsagenda (inclusief moderniseringsagenda glastuinbouw)

In december 2019 is de geactualiseerde economische visie vastgesteld. Na vaststelling van de kaders is samen met onze stakeholders gewerkt aan de lokale uitvoeringsagenda. Die wordt in het eerste kwartaal 2020 door het college vastgesteld en ter informatie aan de raad aangeboden.

203

Het uitvoeren van een Peiling Ondernemersklimaat om behoefte van ondernemers en waardering voor gemeentelijke dienstverlening in beeld te krijgen

Onderzoekrapportage (nulmeting) met inzicht in de waardering van ondernemers in gemeentelijk dienstverlening en handvatten voor gericht economisch beleid

De peiling Ondernemersklimaat is in februari 2019 uitgezet en heeft, met een respons van ruim tien procent, input opgeleverd voor de actualisatie van de economische visie. In mei 2019 is de raad actief geïnformeerd over de inhoudelijke resultaten van de peiling en over de inhoudelijke opbrengst van het actualisatie traject van de economische visie.

204

Verkenning met doelgroep ZZP en kleinbedrijf of verruiming/ aanpassing nodig is om thuiswerken te stimuleren

Overzicht van mogelijkheden om thuiswerken te stimuleren

Op 24 juni 2019 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden voor ZZP'ers gevestigd in Pijnacker-Nootdorp. Tijdens deze bijeenkomst stond de dialoog centraal tussen ZZP’ers onderling en met de gemeente. Uit het gesprek blijkt dat (externe) huisvesting een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Het onderwerp thuiswerken is geen onderwerp van discussie. De doelgroep heeft geen behoefte geuit over extra maatregelen om het thuiswerken te stimuleren. Hierdoor zal er geen verdere actie door het college ondernomen worden om thuiswerken verder te stimuleren. De focus van de gemeente ligt vooral bij het verbinden van de ZZP-doelgroep met ondernemers en vastgoedeigenaren

205

Het ondernemers initiatief ‘Huis van Heron’ actief faciliteren en promoten

Projectvoorstel ‘Huis van Heron’

Op 19 februari 2019 heeft het college besloten om een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor het concept van het Huis van Heron. Vervolgens heeft een selectie plaatsgevonden voor het kwartiermakerschap. Het kwartiermakerschap is in juni 2019 gegund en naar verwachting wordt de opdracht begin 2020 afgerond. Afronding opdracht is wat vertraagd. Actuele planning gaat uit van besluitvorming go/no go besluit college februari 2020.

206

In samenwerking met het bedrijfsleven een werkwijze opstellen hoe met de verschillende doelgroepen in het bedrijfsleven te communiceren

Communicatieplan ondernemers

Door externe factoren is de prioritering verschoven en zal het communicatieplan in het 1e kwartaal van 2020 ter besluitvorming worden voorgelegd.

207

Ondernemen van activiteiten om de gemeente op de kaart te zetten en het imago te versterken

Jaarverslag en Jaarplan Stichting Pijnacker-Nootdorp Marketing

Het jaarverslag 2018 en het jaarplan 2019 zijn door het bestuur van de stichting vastgesteld en ter informatie aan de gemeente verzonden, conform de gemaakte afspraken en planning.

208

Via Businesspark Haaglanden bedrijven naar onze bedrijven­terreinen halen

Jaarplan 2019 en jaarverslag 2018 Businesspark Haaglanden

De totstandkoming van jaarverslag 2018 en het jaarplan 2019 Businesspark Haaglanden is vertraagd. Er is prioriteit is gegeven aan het onderzoeken van de nieuwe organisatievorm voor Businesspark Haaglanden. In juni is in de directieraad BPH en het bestuurlijk overleg een plan van aanpak Businesspark Haaglanden 2.0 vastgesteld. De BPH samenwerking wordt naar verwachting uitgebreid met drie gemeenten tot in totaal 7 gemeenten. Eind oktober 2019 hebben de colleges van de zeven gemeenten al het jaarplan 2020 en de begroting 2020 vastgesteld. De besluitvorming omtrent de drie toe tredende gemeenten laat nog op zich wachten. Inmiddels zijn 6 van de 7 gemeenten akkoord. In de eerste helft van 2020 zullen de stukken inclusief het geactualiseerde jaarplan aan de raad worden voorgelegd.

209

Via Businesspark Haaglanden bedrijven naar onze bedrijven­terreinen halen

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie projecten en grondexploitaties bedrijventerreinen

De halfjaarlijkse financiële voortgangsrapportage is in oktober 2019 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd. De raad heeft ingestemd.

210

Via Businesspark Haaglanden bedrijven naar onze bedrijven­terreinen halen

Onderzoek naar de toekomstige vorm van de organisatie Businesspark Haaglanden

Er is een plan van aanpak tot uitbreiding van het aantal deelnemende gemeenten ontwikkeld dat aan het bestuur van Businesspark Haaglanden ter besluitvorming is voorgelegd. De toetreding van 2 of 3 gemeenten tot BPH vraagt om een aanpassing van de statuten. Deze zullen medio 2020 aan het college en raad ter goedkeuring worden voorgelegd. Tussentijds is de raad geïnformeerd over uitbreiding van het aantal gemeenten dat aan BPH gaan deelnemen.

211

Visie, doelen en actiepunten bepalen voor het glastuinbouwgebied ‘Oostland’ in samenwerking met Lansingerland, Zuidplas, Waddinxveen en de Provincie Zuid Holland

Gezamenlijke visie op het glastuinbouw gebied Oostland

De visie op het glastuinbouwgebied Oostland wordt opgesteld door de provincie Zuid-Holland en de betrokken gemeenten. Ondernemers en andere stakeholders zijn via verschillende overlegvormen betrokken in dit proces. Dit heeft geleid tot een concept werkboek met een kansenkaart die in het eerste kwartaal aan de raad actief ter informatie wordt aangeboden. Het integreren van de verschillende ambities, analyses en kansen tot een geïntegreerd document heeft het consortium meer tijd gekost dan gepland. Hierdoor is de planning bijgesteld.

212

Regionale afspraken maken over samenwerking ten behoeve vrijetijdseconomie en toerisme

Regionale strategie Vrijetijdseconomie en Toerisme

In opdracht van de MRDH, met als trekker de gemeente Maassluis, wordt een regionale strategie voor vrijetijdseconomie en Toerisme ontwikkeld. De focus ligt daarbij op de marketing van de groene gebieden. Deze strategie is voor ons van belang gelet op onze citymarketing 'Natuurlijk Pijnacker-Nootdorp', waarin het groen en de recreatie belangrijke elementen zijn. Het sluit ook aan bij onze economische visie en de ruimtelijke structuurvisie. De voortgang van dit traject is besproken in de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (BCEV) van de MRDH. Er is daarbij nog geen eindresultaat opgeleverd. De projectorganisatie heeft hiervoor meer tijd nodig voor overleg met de gemeenten binnen de MRDH.

213

Afstemmen en faciliteren (fysieke) bedrijfsinfrastructuur.

Plan van aanpak herstructurering Boezem West(4)

In oktober 2019 is de raad via actieve informatie op de hoogte gesteld van het vastgestelde plan van aanpak voor Boezem West. Dit plan is opgesteld naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van Bureau Stedelijke Planning en de ontwikkelingen die in het gebied spelen. Zaken die direct uitgevoerd kunnen worden, worden direct opgepakt. Zaken die nader onderzoek of uitwerking vragen, zullen worden opgepakt zodra de betrokkenheid en organisatiegraad op het terrein op niveau is. De inzet van parkmanagement kan hieraan bijdragen. Met het bestuur van Bedrijvenpark de Boezem worden hierover afspraken gemaakt teneinde de betrokkenheid en organisatiegraad aan het eind van het 1e kwartaal 2020 op orde te hebben.